جستجو

09399994645

(مشاوره رايگان از 9 الی18)

رويان کشت امين

اهمیت کود فروت ست برای درختان

اهمیت کود فروت ست برای درختان

از دیرباز دغدغه همیشگی باغداران و کشاورزان افزایش محصول بوده است. اهمیت کود فروت ست برای درختان در اینجا نمود پیدا می کند. در عین حال، برای کسب بهترین عملکرد محصول استفاده از کود و اقدامات محافظتی نقش کلیدی خواهند داشت. در روش کوددهی فروت ست، باید توجه داشت که عمل کود دهی باید به گونه ای باشد که عناصر مورد نیاز گیاه به شیوه ای درست و در زمان مناسب در اختیار گیاه قرار گیرد. مدت هاست که در باغبانی عمل محلول پاشی به عنوان یک روش مکمل و البته بسیار مهم برای تغذیه گیاه مورد توجه کشاورزان و باغدارن قرار گرفته است و محلول پاشی کود فروت ست (ازت، روی و بور)  از جمله مهمترین آنهاست. شما کشاورزان عزیز می توانید جهت خرید انواع کود به خصوص کود فروت ست به سایت فروشگاه رویان مراجعه نمایید.

فروت ست (Fruit set) به روشی از کوددهی اطلاق می شود که در آن مواد مورد نیاز گیاه در زمان تشکیل میوه و یا بعد از برداشت میوه جهت افزایش عملکرد محصول و یا بالا بردن توانایی درختان در تولید جوانه استفاده می شود.  ضمنا عبارت فروت ست فرآیندی است که طی آن گل به میوه تبدیل می شود. در این مرحله اندازه میوه مشخص شده و  زمانی است که تامین مواد مغذی به میزان کافی و متعادل از اهمیت بالایی برخوردار است. 

تحقیقات متعدد نشان داده است که اولین قدم پس از برداشت محصول و قبل از برگریزان، محلول پاشی کود فروت ست در باغات است. تاثیر عناصر موجود در کود فروت ست نقشی اساسی در تشکیل و تکامل تخمک و افزایش میزان گرده افشانی موثر در بهار سال بعد دارد. علاوه بر این، محلول پاشی فروت ست (Fruit Set) بعد از برداشت، مقاومت جوانه های گل را نسبت به سرمای زمستانه و بهاره افزایش داده و در تغذیه اول فصل و رشد درخت موثر است؛ زیرا در ابتدای فصل، بخش هوایی درخت شامل جوانه های زایشی(گل) و رویشی(برگ) فعالیت خود را با رشدی سریع آغاز می کنند.

این در حالی است که ریشه های فعال هنوز به اندازه کافی شروع به رشد و نمو و جذب عناصر غذایی از خاک نکرده اند که بتوانند نیاز هوایی درخت را بر طرف کنند. در طی مرحله زایشی و به دلیل رقابت اندام های زایشی با ریشه ها برای جذب عناصر غذایی، فعالیت ریشه ها کاهش یافته و در پی آن جذب عناصر غذایی کم می شود. عناصر غذایی مورد نیاز در این مرحله یا از ذخیره درخت ( که در فصل رشد قبل جمع آوری کرده است ) تامین می شود و یا از طریق تغذیه برگی یا همان محلول پاشی کود .

اهمیت کود فروت ست برای درختان

سال آوری

سال آوری یعنی تولید بیشتر محصول در یک سال که به دنبال آن تولید محصول کمتر در سال بعد است. دلیل افزایش و باروری بیشتر درخت در یک سال تولید جوانه های زایشی و گل بیشتر در سال است. دلیل تولید محصول کمتر در سال کم بار، تعداد کمتر جوانه های زایشی است که به تولید میوه منتهی می شود.

علت سال آوری

حال برای یافتن علت سال آوری باید به دنبال علت عدم تولید یا تولید بیش از حد جوانه های زایشی باشیم. چنانچه به موقعیت درخت در سال پربار توجه کنیم، آخر فصل یعنی در زمان برداشت، درختی را خواهیم داشت که در حال ریزش یا از دست دادن جوانه های سال بعد خود است.

در واقع  می توان اینگونه گفت که در سال پر بار، درخت میوه در صورت کمبود مواد غذایی و عدم تغذیه درست قادر نیست تمام نیاز غذایی میوه ها را تامین نموده و لذا میوه ها در زمان پرشدن، از محتوای مواد غذایی موجود در جوانه های سال بعد بهره می گیرند و به عبارتی آنها را تخلیه می نمایند و یا میوه ها مانع از رسیدن مواد غذایی به جوانه های سال بعد می شوند؛  چرا که میوه ها در سر راه عبور مواد غذایی از برگ به جوانه ها قرار دارند. پس جوانه های سال آینده خصوصا در سال پر بار درخت، مواد غذایی کمتری دریافت می کنند و یا مواد غذایی خود را از دست داده و تخلیه می شوند.

بنابراین با ضعیف شدن این جوانه ها زمینه برای ریزش آنها فراهم می شود؛ درختی که به دلیل ضعف و خستگی، جوانه های خود را از دست داده است، دیگر توان تولید محصول مناسب را ندارد.

کنترل سال آوری با استفاده از فروت ست (Fruit Set)

بدون وجود جوانه های زایشی محصولی تولید نخواهد شد؛ یعنی درخت در سال نیاور خود است.

برای رفع این مشکل باید تلاش نمود در سال پر بار، جوانه های زایشی بیشتری را حفظ کرد که این تنها با تغذیه کافی و درست درخت امکان پذیر است؛ به گونه ای که در سال پر بار باید آن قدر مواد غذایی در دسترس درخت قرار بگیرد که علاوه بر تامین مواد غذایی مورد نیاز برای میوه ها، بخشی نیز به جوانه های سال بعد برسد و میوه ها مجبور به مصرف مواد غذایی جوانه های سال بعد نشوند. پس می توان گفت سال آوری تا حدودی قابل کنترل است و با تقویت درخت می توان حداقل فاصله تولید بین سال “آور” و سال “نیاور” را کاهش داد.

اهمیت استفاده از فروت ست 

افزایش تشکیل میوه در محصولات باغی و سر درختی از نظر اقتصادی دارای اهمیت است، در اوایل بهار و اواخر زمستان که دمای خاک پایین است و برگ ها ظاهر نشده ­اند و جریان شیره­ های گیاهی بسیار کُند است، تغذیه جوانه ­ها بسیار اهمیت دارد؛ زیرا جذب عناصر غذایی به طور مناسبی انجام نمی ­گیرد. در این حالت محلول پاشی درختان میوه برای ذخیره سازی عناصر مورد نیاز برای شروع فعالیت مجدد گیاه و رشد جوانه ­ها و گلدهی و تشکیل میوه بسیار مفید خواهد بود

اثرات مصرف ترکیبات فروت ست

در زمان خواب زمستانی درختان میوه، عناصر مهم غذایی در گیاه ذخیره شده و در زمان جوانه زنی و آغاز فعالیت مجدد گیاه، فعالیت زیستی (با توجه به عدم حضور برگ­ ها در گیاهان خزان کننده و دمای پایین خاک و محیط) دچار اختلال نشود و گیاه بتواند نسبت به عوامل محیطی مانند سرما، باران و تگرک مقاومت نشان داده و گلدهی و تشکیل میوه دچار اختلال نشود. وجود عناصر ازت، روی و بور در ترکیبات فروت ست به بهبود و افزایش گلدهی و تبدیل بیشتر گل ها به میوه کمک نموده و افزایش کیفیت محصول را در پی خواهد داشت.

چرا محلول پاشی مهم است؟

دلیل اهمیت فروت ست (Fruit Set) محلول پاشی در این مرحله، نیاز فوق العاده زیاد جوانه ها برای رشد سریع اولیه و عدم جذب عناصر از طریق ریشه ها در این مرحله از رشد گیاه است.

بین مرحله شروع به رشد در بخش هوایی درخت (مرحله تورم جوانه ها و گرده افشانی جزو اولین مرحله رشد هر گیاه است) و شروع فعالیت سیستم ریشه ای برای جذب عناصر غذایی، یک اختلاف فاز یک تا دو هفته ای وجود دارد.

در این مرحله حساس و اساسی، برای تولید و عملکرد درخت که نیاز بسیار زیادی به عناصر غذایی دارد، ذخیره خود درخت تعیین کننده است.

ذخیره غذایی درخت با افزودن فروت ست

هر چقدر ذخیره عناصر غذایی درخت بالاتر باشد، گرده افشانی موفق تر و به عبارتی محصول بیشتر و عملکرد بهتری خواهیم داشت.

برای افزایش ذخیره غذایی درخت، باید از فصل رشد قبل، اقدامات تغذیه ای لازم را صورت داد. بهترین زمان، محلول پاشی بعد از برداشت، کود دهی خاکی شهریور و مهرماه و محلول پاشی مرحله تورم جوانه ها خواهد بود.

محلول پاشی مرحله تورم جوانه ها با شروع به حرکت و باز شدن جوانه ها آغاز می شود. در این مرحله، فلس های روی جوانه ها از هم فاصله گرفته  و ضریب جذب آنها افزایش می یابد.

در حین محلول پاشی به این نکات توجه کنید

در درختان دو پایه، محلول پاشی روی جوانه های متورم درختان نر هم انجام شود. چنانچه در اوایل مرحله تورم جوانه ها موفق به محلول پاشی نشده و گلهای نر باز شده باشند، سعی شود ضمن محلول پاشی، محلول روی درختان نر پاشیده نشود.

گرچه توصیه می شود که زمان محلولپاشی طوری تنظیم شود که درختان نر هم محلول پاشی گردند؛ زیرا نقش عنصر بور موجود در فرمول محلول پاشی، افزایش طول عمر گرده نر و همینطور افزایش طول فیزیکی لوله گرده نر هنگام فرآیند تلقیح است.

عناصر مهم در تغذیه گیاهان و عمل فروت ست

عوامل بسیاری در تغذیه مناسب گیاهان مؤثر هستند که در این میان چند عنصر نقش کلیدی دارند. در ادامه به بررسی آنها پرداخته و نقش هرکدام را توضیح خواهیم داد.

بور (Boron)

بور عنصر کلیدی گرده افشانی و به عبارتی برداشت محصول است؛ طول عمر دانه گرده و طول لوله گرده مستقیما به عنصر بور وابسته است. در زمانی که کمبود خفیف است، به علت رشد ضعیف لوله گرده در خامه، تلقیح تخمک پس از گرده افشانی کاهش می یابد.

در شرایطی که کمبود بور در باغ خیلی شدید باشد، خسارت این مرحله شبیه به خسارت سرمای شدید است.

مطالعات نشان می دهد که به دنبال محلول پاشی در مرحله تورم جوانه ها، عنصر بور از سایر اندام های درخت به سمت جوانه ها انتقال می یابد.

در نتیجه غلظت این عنصر در این مرحله در جوانه ها چندین برابر حد معمول خواهد بود.

کمبود بور بیشتر در درون جوانه ها مهم است تاکمبود آن در خاک یا برگ.

اثرات کمبود بور در تغذیه گیاه

در اثر کمبود بور، پرچم ها رشد نکرده و دانه گرده تشکیل نمی شود و مادگی گل ها کوچک باقی می ماند. محلول پاشی بور پیش از باز شدن جوانه ها افزایش تشکیل میوه را به دنبال دارد؛ بنابراین توصیه می شود علاوه بر محلول پاشی پس از برداشت، در مرحله تورم جوانه ها اواخر اسفند ماه و یا اوایل بهار، محلولپاشی درختان میوه تکرار شود.

کمبود بور سبب انبساط یا متلاشی شدن سریع لوله های گرده در حال رشد می شود؛ در گل ها، بور جهت رشد لوله گرده مورد نیاز بوده و باید از طریق کلاله تامین شود.

پوکی مرحله اول پسته که در اواخر فروردین ماه رخ می دهد به علت کمبود عنصر بور می باشد. زیرا این عنصر در تکمیل رشد لوله گرده نقش اساسی دارد.

مصرف به موقع کود بور سبب افزایش ظرفیت تولید پرچم و بقای دانه گرده می شود. این عنصر به طور غیر مستقیم سبب افزایش قندها در شیره گل و جذابیت بیشتر آنها برای حشرات می شود.

ازت (Nitrogen)

نتایج تحقیقات نشان می دهد به دنبال مصرف ازت و تجمع آمونیوم در شاخساره و جوانه ها، بیوسنتز پلی آمین ها و آرژنین افزایش یافته و چون این ترکیبات در تقسیم سلولی نقش دارند.

در نتیجه افزایش تقسیم سلولی و در نهایت افزایش گل انگیزی برای سال آینده را به دنبال خواهد داشت. ازت سبب تامین هیدرات کربن لازم برای جوانه های تازه تشکیل یافته می شود و از این جهت سال آوری در درختان میوه را کاهش می دهد.

به طور مثال، ازت موجود در کود فروت ست موجب افزایش ٢ تا ۴ درصدی تشکیل میوه و افزایش رشد جوانه ها در درخت سیب شده است.

کاربرد ازت در پاییز در درختان سیب نتیجه بهتری در تشکیل میوه نسبت به کاربرد بهاره آن داشته است. تاثیر کاربرد پاییزه ازت در طولانی کردن عمر تخمک و زمان تلقیح دانه گرده در بهار نتیجه ای ثابت شده است.

مصرف کودهای ازته در این زمان ممکن است سبب افزایش اندازه برگ در بهار سال بعد شود، اما مصرف بیش از اندازه آن، تحریک رشد رویشی و کاهش تشکیل میوه را به دنبال دارد.

لازم به ذکر است که دادن ازت در این مرحله تاثیر به سزایی بر مقاومت جوانه ها به سرما و زنده ماندن آنها در اوایل فصل رشد بعدی دارد.

روی (Zinc)

روی یا زینک از جمله عناصری است که نقش فوق العاده مهمی در رشد و عملکرد درخت دارد.

بیدار شدن به موقع جوانه های رویشی و زایشی از خواب زمستانه و گرده افشانی موفق، مهم ترین نقش این عنصر در درخت است.

باغات مبتلا به کمبود روی دیرتر از باغات سالم از خواب بیدار می شوند، فاصله میانگره ها در درختان کوتاه شده و سرشاخه ها حالت جارویی پیدا می کنند.

در حالت کمبود خفیف و متوسط این عنصر، ضمن کوتاه شدن میانگره ها، حاشیه برگ ها موجی شکل می شود. آهکی بودن و واکنش بالای خاک ها در برخی مناطق، موجب تثبیت و غیرقابل استفاده شدن این عنصر در خاک و بخش های مختلف اندام درخت می شود.

روی در تولید کلروفیل نقش دارد و موجب تسریع فعالیت های آنزیمی و فتوسنتز می شود. این عنصر در متابولیسم ازت، تشکیل رنگدانه، عطر و طعم محصول و سنتز ویتامین C نقش مهمی را ایفا می نماید.

استفاده از فروت ست در بهار یا پاییز؟

چون در فصل بهار فعالیت ریشه کمتر شده و به تبع آن جذب عناصر عذایی کمتر نیز می شود، محلولپاشی فروت ست تأثیر کمتری نسبت به فصل پاییز و پس از برداشت محصول دارد. محلولپاشی کود در فصل بهار تاثیر ۳۰ درصدی بر گیاه داشته و استفاده از کود فروت ست در فصل پاییز و محلولپاشی فروت ست پس از برداشت محصول، تأثیر ۷۰ درصدی برای تشکیل میوه و جوانه زدن گیاه دارد.

نکات طلایی برای استفاده از کود فروت ست

  • برای تاثیر بیشتر کود شیمیایی مانند کود فروت ست، باید آن را در زمان مناسب به گیاه برسانید.
  • فرآیند محلولپاشی فروت ست را باید در هوای ملایم اول صبح یا عصر انجام دهید، به یاد داشته باشید به هیچ  وجه در هوای گرم گیاهان را محلولپاشی نکنید.
  • دقت داشته باشید نیاز گیاهان جوان به فروت ست، کمتر از نیاز گیاهان مسن است.
  • در استفاده از فروت ست برای گیاهانی که در مرحله میوه دهی هستند، باید دقت بیشتری به خرج داده و زیاد از محلول های شیمایی استفاده نکنید.
  • از ترکیب فروت ست با کودهای حاوی گوگرد و روغن های معدنی بپرهیزید.
  • در مناطقی که میزان بور در آبیاری و برگ بالا است به خاطر مسمومیت عنصر بور، نباید از کود فروت ست استفاده کرد.

 محلولپاشی فروت ست برای درختان باید در فصل سرد سال که جوانه ها هنوز متورم نشده اند انجام شود تا شرایط لازم را برای بیدار شدن به موقع جوانه های رویشی و زایشی فراهم کند و در گرده افشانی و تشکیل لقاح تأثیر مثبتی داشته باشد.

سه فایده مهم مصرف کود فروت ست

  1. استفاده از فروت ست، مقاومت گیاه را در برابر عوامل محیطی مانند تگرگ، برف، باران و سرما افزایش می دهد.
  2. کود فروت ست تأثیر بسزایی در خوشه بندی و تلقیح گیاه داشته و باعث افزایش عملکرد محصول و حفظ مرغوبیت آن می شود.
  3. از جمله دلایل استفاده فروت ست در باغات، نقش اساسی آن در تشکیل و تکامل تخمک و افزایش گرده افشانی برای بهار سال بعد است.

پنج  دلیل قانع کننده برای استفاده از فروت ست در باغات

  1. کود فروت ست باعث می شود گیاه در دوران خواب، عناصر مهم غذایی را در جوانه خود ذخیره کرده تا در زمان جوانه زنی و آغاز رشد، فعالیت زیستی گیاه مختل نشود و توانایی مقاومت در برابر باد و باران وسرما را داشته باشد.
  2. فروت ست باعث افزایش فرایند گرده افشانی و جوانه زنی دانه گرده، تشکیل میوه و سال آوری درختان می شود.
  3. کاهش ریزش میوه و برگ و نیز افزایش میوه دهی گیاه از دلایل استفاده از فروت ست در باغات است.
  4. استفاده از کود فروت ست باعث ایجاد لقاح بهتر در گیاه می شود.
  5. استفاده از فروت ست برای درختان میوه، مانند درخت سیب، مرکبات، شلیل، هلو و سایر درختان باغی رواج  بیشتری دارد.

چرا فروت ست بعد از برداشت مصرف می شود؟

در اواخر زمستان که دمای خاک کاهش پیدا می کند، جذب عناصر غذایی در گیاه مشکل می شود. در این مرحله محلول پاشی به منظور کاهش ریزش جوانه و بهبود رشد گیاه می تواند مفید باشد. محلول پاشی عناصر مورد نیاز گیاه و جبران کمبود آن باعث افزایش تولید میوه و عملکرد بهتر محصول می شود.

در بعضی مناطق شکوفه ها قبل از اینکه تبدیل به میوه شوند ریزش دارند و باعث کاهش رشد و عملکرد محصولات می شوند. این مشکل می تواند به دلیل ضعیف بودن خاک و کمبود مواد غذایی از قبیل روی و بر در بعضی از درختان رخ دهد.

کود مایع فروت ست حاوی مواد ارگانیک و کاملا طبیعی از قبیل عناصر ازت 7 درصد، روی 5 درصد، بر 2 درصد، اسید هیومیک 5 درصد، پتاسیم 10 درصد، مواد آلی 7 درصد و اسید آمینه و اسید فولیک 1 درصد می باشد. عنصر بر در تشکیل گل، دانه، میوه و انتقال مواد غذایی، روی و نیتروژن در سنتز پروتئین، فتوسنتز و افزایش رشد و نمو و عملکرد گیاه موثر می باشند.

موارد مصرف و زمان استفاده از فروت ست

مصرف فروت ست در درختان میوه، پسته، گردو، بادام و مرکبات به صورت:

  • 1 تا 2 نوبت بعد از برداشت محصول در پاییز و قبل از ریزش برگها به میزان 2 تا 3 لیتر در هزار لیتر آب، همراه آب آبیاری محلولپاشی می شود. برخی کشاورزان فروت ست را با سم زمستانه به طور همزمان و ترکیب می کنند ولی بهتر است فروت ست بصورت جداگانه محلوپاشی شود.
  • زمان تورم جوانه ها (اسفند و فروردین) در بهار برای بیداری به موقع درختان به میزان 2 تا  لیتر 3 در هزار لیتر آب، همراه آب آبیاری مصرف شود.
  • محلول پاشی این کود مهمترین محلول پاشی در درختان پسته است و اثرات آن بخوبی در طول دوره رشد درختان پسته مشخص می شود. در صورتی که شما در ابتدای فصل محلول پاشی را انجام دهید، درخت شما برای بیدار شدن از خواب و بستن میوه قدرت کافی خواهد داشت.

مزایای استفاده از کود فروت ست

کود فروت ست با وجود تمامی مواد مغذی تشکیل دهنده دارای مزایا و فواید بی شماری برای گیاهان است. در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.

  1. افزایش شکوفه دهی
  2. بالا بردن میزان محصول
  3. افزایش تعداد جوانه­ های زمستان گذر
  4. افزایش مقاومت به سرمای زمستان و یا اوایل بهار
  5. دارای سرعت بالای جذی از طریق محلولپاشی برگی
  6. کمک به فعالیت دوباره درختان بعد از خواب زمستانه
  7. افزایش مقاومت در برابر تگرگ، برف و باران
  8. افزایش احتمال تلقیح
  9. کاهش سال آوری درختان
  10. جلوگیری از ریزش میوه و گل
  11. بالا بردن عملکرد کمی و کیفی

جمع بندی:

بهبود شکل گیری و رنگ گیری میوه از نظر اقتصادی و در بازار پسندی حائز اهمیت است. اواخر زمستان و اوایل بهار با کاهش دما حرکت مواد غذایی در گیاه به کندی صورت می گیرد. کمک به جذب عناصر غذایی با محلولپاشی فروت ست در پاییز و بهار صورت می گیرد. شما با این کار علاوه بر تقویت گیاه و تقویت سیستم ایمنی آن به افزایش رشد و عملکرد بهتر آن در فصل بعدی کمک می کنید.

دیدگاه ها 0

درباره این مطلب دیدگاهی ارسال کنید