جستجو

09399994645

(مشاوره رايگان از 9 الی18)

رويان کشت امين

بهترین کودها برای ذرت

بهترین کودها برای ذرت

کاشت ذرت و برداشت محصولی سالم احتیاج به تجربه کشاورز و دانش متخصصین کشاورزی دارد. چرا که برای تنظیم برنامه کوددهی ذرت به شناخت کودهای مختلف، تاثیرات و نقش آن ها در رشد بهتر و نیازهای غذایی این گیاه احتیاج داریم. این مقاله از فروشگاه رویان راهنمایی برای تنظیم یک برنامه کودی و تغذیه مخصوص ذرت منحصر به فرد است.

دستورالعمل کشت ذرت در خاک مناسب

پیش از اینکه در مورد برنامه تغذیه ذرت بدانیم، ابتدا باید در مورد خاک مورد نیاز برای پرورش آن صحبت کنیم. چرا که خاک به دلیل اینکه هدایت کننده مواد مغذی به ریشه ها و بافت گیاهان است، بیشترین اهمیت را در سلامت محصول دارد. ذرت یکی از گیاهانی است که علاوه بر نیاز بالا به آن در داخل کشور، جنبه صادرات نیز دارد. بنابراین کاشت آن می تواند بسیار درآمد زا باشد.

این گیاه به طور معمول 60 تا 100 روز زمان می خواهد تا به مرحله برداشت برسد. خاک مناسب ذرت نیز باید سبک، زهکشی شده و قلیایی و با پی اچ 6 تا 6.8 باشد. در طول رشد و در مراحل مختلف نیز باید آن را با کودهای شیمیایی مختلف تقویت کرد. در ادامه شما را با روش و برنامه کوددهی ذرت شیرین و علوفه ای آشنا می کنیم:

برنامه غذایی و کوددهی ذرت

هر کدام از گیاهان در طول رشد خود به مواد مغذی مختلفی نیاز دارند. میزان این عناصر و مواد بر اساس نیازهای گیاه، نوع خاک کشاورزی و کمبودهایی که دارد فرق می کند. برای شناخت کمبودهای خاک و شناخت نوع آن نیز باید پیش از کشت محصول، خاک کشاورزی را آزمایش کنیم. نمونه گیری صحیح از خاک زمین و تحویل آن به آزمایشگاه مناسب، باعث می شود میزان وجود تمامی عناصر در خاک، میزان پی اچ، شوری و حاصلخیزی آن و درصد اشباع و بافت خاک به طور دقیق مشخص شود.

بهترین زمان برای کوددهی ذرت:

زمان و روش بکار بردن کود برای ذرت تحت تاثیر نوع کود، عملیات زراعی و تصمیم خود کشاورزان می باشد، ولی بهترین زمان برای کوددهی ذرت در فصل بهار و قبل از بذرکاری و یا هم زمان با آن می باشد.

بهترین روش کوددهی برای ذرت به صورت نواری، به فاصله 5 سانتیمتری بذر و عمق 3 تا 5 سانتی متری آن می باشد. این روش باعث می شود که بوته های جوان ذرت در زمان های خشک تر فصل زراعی، بهتر استفاده می کند و قوی تر می شود.

نیتروژن

نیتروژن عامل اصلی افزایش عملیات فتوسنتز در گیاهان است. همچنین با افزایش میزان پروتوئین در گیاه باعث افزایش رشد و جوانه زنی می شود. اهمیت این عنصر به اندازه ای است که ذرت بدون آن نمی تواند رشد کند. گاهی کمبود نیتروژن در ذرت حتی باعث بروز بیماری های مختلفی می شود. بنابراین این عنصر در برنامه کوددهی ذرت جایگاه ویژه ای دارد.بهترین کودها برای ذرت

فسفر

وجود فسفر در برنامه کوددهی ذرت بسیار موثر است. این عنصر باعث رشد بیشتر و بهتر محصول، افزایش رشد شاخه های جانبی و مقاومت بیشتر آن ها می شود. کمبود این ماده در گیاه علت اصلی رشد نکردن ذرت است. بهترین زمانی که می توانیم کودهای فسفر را به گیاه بدهیم نیز قبل از کشت و هنگام آماده سازی زمین است. این کار باید بر اساس کمبودهای خاک که در آزمایش مشخص می شود انجام بپذیرد.

پتاسیم

مانند تمامی گیاهانی که میوه و غده دارند، ذرت نیز برای رشد میوه و پر بار شدنش به پتاسیم بالایی نیاز دارد. چرا که نقش اصلی این عنصر پر شدن دانه ها و رشد بهتر ریشه، تولید دانه بیشتر و افزایش میزان نشاسته و پروتوئین در آن ها، جلوگیری از بیماری ها و افزایش جذب آب است. در واقع پر استفاده ترین عنصر برای رشد ذرت پتاسیم است. در برنامه کوددهی ذرت هم می توان اوایل کاشت محصول و هم زمان میوه دهی و پر شدن میوه ها استفاده کرد.

اسید هیومیک

اسید هیومیک یا هیومیک اسید یکی از موادی است که برای کاشت و پرورش تمامی گیاهان مهم است. چرا که سوخت و ساز گیاه را به گونه ای تنظیم می کند تا بتواند در برابر شوک های محیطی به خصوص تغییرات دمایی و سرما مقاوم شود. بنابراین باید به مقدار لازم از آن در برنامه کوددهی ذرت نیز جای داده شود. همچنین این ماده می تواند باعث حفظ بیشتر رطوبت در گیاه شود و از خشک شدن و کم آب شدن آن جلوگیری کند.

بهترین کودها برای ذرت

برنامه کوددهی ذرت با عناصر ریز مغذی

ریز مغزی ها عناصر دیگری هستند که برای رشد یک گیاه بسیار مورد نیاز هستند. اما اهمیت آن ها و میزان به کار بردنشان کمتر از عناصری مانند فسفر، پتاسیم و نیتروژن است. به همین دلیل نیز آن ها به این نام شهرت دارند. عناصر ریز مغذی که باید در برنامه کوددهی ذرت جای داشته باشند عبارتند از:

  • روی: استفاده از این عنصر برای افزایش میزان ساخت پروتوئین و بهبود فعل و انفعالات در ذرت بسیار مهم است. از آن می توان هم به صورت محلول پاشی و هم به صورت پودری با توجه به نتیجه آزمایش خاک در مراحل مختلف استفاده کرد.
  • آهن: ساخت کلروفیل، بهبود تنفس و تولید کربوهیدرات در ذرت به عهده آهن است. استفاده از آن بهتر است به صورت محلول پاشی باشد.
  • منگنز: منگنز نیز در تولید کلروفیل نقش اساسی دارد. بنابراین برای کاشت و پرورش ذرت بسیار مهم است.
  • بور: این عنصر در ساخت و استحکام سازی دیوار سلولی و کمک به گیاه در تشکیل میوه بسیار مهم است. از این عنصر می توان بر اساس میزان کمبودها خاک، قبل از کاشت و در مراحل مختلف رشد استفاده کرد.
  • گوگرد و مس: گوگرد سبب اصلاح بافت خاک شده و ph آن را کاهش می دهد. در نهایت سبب جذب ریز مغذی ها شده و در گیاه ذرت نیاز به عنصر گوگرد بیش از ازت احساس می شود. عنصر مس نیز برای تشکیل دیواره سلولی گیاه سودمند بوده و مقاومت ذرت را در برابر پژمردگی افزایش می دهد. اگر گیاه با کمبود مس روبرو شود برگ آن زرد و پژمرده شده و گیاه نمی تواند رشد کامل داشته باشد.

مراحل و زمان کوددهی ذرت علوفه ای

جهت داشتن یک توصیه و برنامه کودی درست برای ذرت علوفه ای، باید علاوه بر آشنایی با مراحل مختلف رشد این گیاه، زمان استفاده کودهای مختلف را نیز بدانیم. تنها در این صورت است که می توانیم در پایان و در زمان برداشت محصول، شاهد بهترین نتیجه باشیم. آنچه می خوانید خلاصه ای از برنامه کوددهی ذرت در تمامی مراحل رشد است.

بهترین کودها برای ذرت

برنامه کودی ذرت قبل از کاشت

قبل از کاشت و هنگام شخم و آماده سازی زمین می توانید نیمی از مشکلات و کمبودهای خاک را که در آزمایش خاک مشخص شده است با برنامه کوددهی درست برای ذرت بر طرف کنید. این زمان مناسب ترین زمان مصرف کود مرغی برای ذرت به همراه کودهای هیومیک اسید و کودهای حاوی گوگرد است.

کوددهی ذرت برای بذرمال

بذرمال کردن یکی از روش هایی است که باعث کاهش بیماری ها و استرس گیاه می شود. در برنامه ریزی کوددهی ذرت می توانیم قبل از کاشت بذرها را به کودهای هیومیک اسید آغشته کنیم تا هم زودتر رشد کند و هم مقاومت بیشتری در برابر استرس های محیطی پیدا کنند.

برنامه کوددهی ذرت در مرحله سه برگی

در این مرحله گیاه به عناصری نیاز دارد تا جوانه زنی را تسریع بخشد و باعث رشد بهتر آن ها شود. بنابراین در برنامه کوددهی ذرت در این مرحله باید توجه بیشتری به عنصر فسفر و نیتروژن شود. منازمان مصرف کود اوره برای ذرت و کودهای فسفر در این مرحله است.

برنامه کودی ذرت در مرحله شش برگی

در این مرحله از رشد گیاه، باید توجه زیادی به عناصر ریز مغذی مانند بور، روی، مس، منگنز، منیزیم و آهن شود. همچنین برای رشد بهتر همچنان باید نیتروژن در برنامه کوددهی ذرت جای داده شود. نیتروژن به رشد بیشتر میوه گیاه کمک می کند.

کوددهی ذرت هنگام رشد ساقه

این مرحله ای است که طول ساقه ها به 50 تا 60 سانتی متر می رسد. ذرت در این مرحله از رشد به تمامی عناصر نیاز دارد. بنابراین بهتر این است که از کودهای کامل سه بیست یا محلول پاشی کود مخصوص ذرت علوفه ای برای تقویت آن ها استفاده کنیم که علاوه بر سه عنصر اصلی، عناصر ریز مغذی را نیز داشته باشد.

برنامه کوددهی ذرت هنگام تشکیل میوه

گیاهان برای رشد بیشتر غده ها یا میوه هایشان به میزان زیاد پتاسیم نیاز دارد. به همین دلیل است که برنامه کوددهی ذرت در این مرحله باید شامل مقادیر قابل توجهی از این عنصر باشد تا میوه های بیشتری رشد کنند. مناسب ترین کود برای در این مرحله کودهای پتاس بالا یا سولوپتاس برای ذرت است.

کوددهی ذرت در مرحله شیری شدن میوه

ذرت در این مرحله هم به هیومیک اسید و هم به پتاسیم زیاد و مقادیر کافی از سایر عناصر نیاز دارد. بنابراین بهتر است بر اساس کمبودهای آن، از کودهای ان پی کی استفاده شود که مقادیری از پتاسیم، فسفر و نیتروژن را داشته باشد.

نکات مهم تغذیه ذرت

برای دریافت نتیجه بهتر، صرفه جویی در هزینه‌های مالی و مصرف هوشمندانه کودهای کشاورزی توصیه می‌کنیم ابتدا با انجام آزمایش خاک از کم‌بودها و بیش‌بودهای خاک اطلاع پیدا کنید و سپس با توجه به نیازهای گیاهان خود اقدام به کوددهی کنید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین نکات تغذیه ذرت اشاره می‌کنیم:

  • اگر شوری خاک و یا آب زمین کشاورزی شما زیاد است، آبیاری کود هیومیک اسید را در چند مرحله تکرار کنید؛
  • مهم‌ترین نکته در تغذیه ذرت اعمال مقدار مناسب کود در هر نوبت است که با مراجعه به صفحه هر محصول می‌توانید اطلاعات مقدار و نحوه مصرف آنها را مطالعه کنید؛
  • برای مصرف کودها به روش محلول پاشی دقت کنید اسپری کردن را به قدری انجام دهید که خیس شدن گیاه را به چشم خود ببینید؛
  • از تهیه کودهای بی کیفیت و نامرغوب بپرهیزید؛

شما می‌توانید کودهای موجود در برنامه غذایی ذرت و یا هرکود طبیعی و شیمیایی دیگری را که نیاز دارید از طریق وب سایت فروشگاه رویان به صورت آنلاین سفارش دهید و ما در کمترین زمان ممکن همراه با بسته بندی کاربردی به دستتان می‌رسانیم.

دیدگاه ها 0

درباره این مطلب دیدگاهی ارسال کنید