جستجو

09399994645

(مشاوره رايگان از 9 الی18)

رويان کشت امين

بهترین کود برای درشتی میوه

بهترین کود برای درشتی میوه

هر کدام از باغداران و کشاورزان برای سود و بهره وری بیشتر از محصولات زمین خود به دنبال استفاده از بهترین کود برای درشت شدن میوه درختان باغشان هستند. اما پیدا کردن کودهای مناسب برای پربار شدن و درشت تر شدن میوه هایی مانند کیوی، انار، توت فرنگی، زردآلو، سیب، لیموترش و بادام احتیاج به مطالعات زیادی در زمینه نیازهای گیاه و شناخت انواع کودها دارد. به همین دلیل در این مقاله از فروشگاه رویان سعی کرده ایم روش هایی مناسب برای افزایش حجم میوه ها و بهتر شدن کیفیتشان به شما معرفی کنیم:

بهترین روش های درشت شدن میوه درختان

همه ما می دانیم به عنوان یک مصرف کننده همیشگی، هنگام خرید میوه ها و محصولات کشاورزی به دنبال میوه هایی درشت تر، زیباتر و با کیفیت تر هستیم. به همین دلیل است که یک کشاورز نیز در طول کاشت و پرورش انواع درختان و گیاهان، به دنبال راهکارهایی است که میوه های درشت تری به بازار عرضه کند. اما آنچه مهم است این است که هیچگاه یک کشاورز نمی تواند به تنهایی تمرکز خود را روی این مساله بگذارد و تنها به مصرف بهترین کودها برای باردهی و درشت شدن میوه های درخت کیوی، سیب و انار بپردازد. چرا که سیستم رشد یک گیاه یک سیستم به هم پیوسته است. به طور مثال اگر درخت شما شاخ و برگ کم و زردی داشته باشد، هیچگاه میوه هایی به کیفیت و درشت نمی دهد.

بنابراین اولین کار شناخت نوع گیاه و خاک زمینی است که در آن گیاهان و درختان را پرورش می دهید. پس از آن بهترین کار این است که با شناخت تمامی مراحل رشد گیاهتان، کودهای مناسب برای هر دوره را به کار ببرید تا تعداد جوانه ها، شکوفه ها و میوه های درخت یا گیاه بیشتر شده و پس از آن با مصرف کودهای مخصوص، نسبت به بزرگ تر شدن آن ها اقدام کنید. در ادامه دو مورد از کارهایی که باید برای این منظور انجام دهید را توضیح خواهیم داد:

پیش از بررسی بهترین کود برای درشت شدن میوه، خاک را آزمایش کنید

قبل از هر چیز باید بدانیم خاک زمینی که در آن قصد کشت محصول را داریم چه ویژگی ها و کمبودهایی دارد. برای این کار در کل جهان 2 راه پیش رو داریم. یکی از آن ها آزمایش خاک کشاورزی است. برای این کار باید نمونه برداری از خاک به صورت دقیق انجام شود و پس از آن تحویل یک آزمایشگاه مجرب شود. در جواب آزمایشی که به کشاورزان داده می شود مشخصات دقیق خاک زمین از جمله پی اچ و میزان شوری خاک، میزان حاصلخیزی و بافت آن و همچنین میزان عناصر موجود در آن و درصد اشباع خاک مشخص شده است. در این مرحله می توانید از یک مشاوره باغبانی بخواهید به تفسیر نتیجه آزمایش خاک زمین شما پرداخته و بهترین توصیه کودی و کود برای درشت شدن میوه های درختان و گیاهان را به شما بدهد.

راه دیگر آن نقشه برداری زمین کشاورزی با استفاده از روش GIS است. در این روش با استفاده از پهبادها، ضمن تقسیم بندی دقیق زمین های کشاورزی می توانیم مشخصات دقیق یک زمین از جمله میزان حاصلخیزی و نوع بافت را با استفاده از نرم افزارهای بسیار دقیق به دست بیاوریم. این کار در مساحت های بسیار وسیع جهانی با استفاده از ماهواره ها انجام می شود.

کودهای مناسب برای درشتی میوه

فیزیولوژی گیاه خود را بهتر بشناسیم

قبل از اینکه با دادن کودهای مختلف هزینه ای زیادی برای خرید کودهای شیمیایی صرف کنید و با مصرف بیش از حد آن ها باعث آلودگی بیشتر هوا، خاک و آب شوید، باید با نوع گیاهتان بیشتر آشنا شوید. به طور مثال برخی از گیاهان هستند که ذاتا ریز هستند و حتی با به کار بردن بهترین کودها برای درشت شدن میوه آن ها، نمی توانیم اندازه شان را بزرگ تر کنیم. حتی ممکن است این کار روی طعم و مزه آن ها تاثیر منفی داشته باشد. علاوه بر این به طور قطع هر کدام از درختان میوه یا بوته های مختلف گیاهان، به میزان متفاوتی از کودها و عناصر متعدد برای تغذیه نیاز دارند. این نکته را نیز باید در هنگام کوددهی در نظر بگیرید.

بهترین کود برای درشت شدن میوه را در زمان مناسب به آن بدهیم

زمان کوددهی به اندازه پیدا کردن بهترین کود برای درشت شدن میوه مهم است. کودهایی که برای رشد و سلامت گیاه به خاک اضافه می شود باید در طی یک سال به صورت تدریجی به خاک اضافه شود. حتی گاهی بر خلاف آنچه تصور می شود لازم است پس از برداشت محصول، تغذیه خاک شروع شود تا برای باردهی در سال بعد آماده شود. همچنین میزان آبیاری نیز در رساندن مواد مغذی به ریشه و اندام های گیاهی بسیار مهم است.

ساختار ژنتیکی درختان میوه

اولین مسئله تاثیرگذار در تعیین میزان بزرگ شدن میوه های سر درختی، ساختار ژنتیکی خود درخت می باشد. از برخی ارقام نهال ها ذاتا میوه های ریزی برداشت می شود به عبارتی ظرفیت درشت شدن میوه را ندارند و هر کاری هم انجام دهیم به  دلیل محدودیت ژنتیکی، به نتیجه دلخواه نخواهیم رسید. البته با عنایت به ایجاد تغییراتی در تعداد سلول های میوه، می توان پتانسیل درشتی میوه را در آنها ایجاد کرد تا از این راه میوه برداشتی نسبت به دفعات قبل درشت تر باشد.

هرس درختان

عملیات هرس درختان یکی دیگر از عوامل بسیار تاثیر گذار در اندازه میوه به شمار می آید. فرض کنید تعداد میوه بر شاخسار درخت بسیار زیاد باشد یا شاخه های اضافی مانع از رسیدن نور خورشید و مواد غذایی به اندام های اصلی مصرف کننده شوند در این صورت عناصر غذایی به مقدار یکسان در سطح میوه توزیع نمی شود در نتیجه برخی از میوه ها کوچک و برخی درشت خواهند شد.

با انجام هرس بین تعداد میوه و اندازه درخت نسبت متعادلی برقرار می گردد که اجازه میدهد مواد قندی و عناصر ضروری به نحو احسن در اختیار تمامی میوه ها قرار گیرند و میوه های درشت و خوش طعم در پایان فصل برداشت گردند.

عوامل محیطی

دما و نور از جمله عوامل محیطی تاثیر گذار بر اندازه میوه درختان محسوب می شوند هر چه در اوایل فصل رشد یعنی ابتدای بهار هوا گرم و آفتابی باشد، سلول ها برای تقسیم شدن تمایل و تحرک بیشتری خواهند داشت. لذا نباید در روزهای سرد و کم نور انتظار تولید میوه های درشتی را داشته باشیم.

افزایش تعداد سلول های میوه، راهی برای درشت شدن آنها

برای درشت شدن محصولات درختی بایستی کاری کنیم تعداد و اندازه سلول ها افزایش پیدا کند تا شاهد درشتی میوه ها به مرور زمان شویم.  بزرگ شدن اندازه سلول با بالا رفتن قندهای میوه و بهره مندی از آب کافی ارتباط دارد. وقتی قند در داخل سلول تجمع پیدا می کند، به دلیل خاصیت پتانسیل اسمزی، سلول نیاز شدیدی به جذب آب پیدا خواهد کرد در نتیجه با فراهم کردن آب و مصرف آن توسط درخت، میوه های درشتی حاصل خواهد شد.

برای افزایش قند های میوه چکار کنیم؟

در راستای تحقق این امر استفاده از یک برنامه تغذیه ای و پایبند بودن به آن ما را بسیار یاری خواهد کرد. یکی از مهم ترین عنصر غذایی تاثیر گذار بر درشت شدن میوه ها و انتقال مواد قندی، پتاسیم است. با مصرف کود پتاس بالا پتانسیل اسمزی منفی در گیاه ایجاد می شود که به سبب آن جذب آب توسط میوه افزایش می یابد لذا با آبیاری کافی و فراهم شدن مواد قندی موردنیاز گیاه، میوه ها درشت تر می شوند. عنصر پتاسیم تجمع قند ها در سلول های گیاهی را بالا می برد بنابراین برای داشتن میوه های در اندازه درشت بهترین کار افزایش ظرفیت جذب عنصر پتاسیم می باشد.  برای تامین پتاسیم بهتر است از کودهای تقویتی به ویژه کود پتاس بالا استفاده نمود.

بهترین کود مخصوص برای درشت شدن میوه و زمان مصرف آن

اکنون وقت آن رسیده که در مورد عناصر و کودهایی با شما صحبت کنیم که بیشترین تاثیر را در اندازه میوه درختان و گیاهان دارند. پیش از آن باید به این مساله دقت کنید که به کار بردن آن ها نباید باعث شود که از دادن کودهای دیگر اجتناب کنید. چرا که عناصری مانند نیتروژن، فسفر، آهن، روی، بور، مس، کلسیم، منیزیم و منگنز نیز در کنار بهترین کود برای درشت شدن میوه ها، نقشی اساسی برای این منظور دارند. هیومیک اسید نیز یکی دیگر از موادی است که به رشد بهتر میوه درختان کمک می کند. در ادامه به معرفی مهمترین عنصر برای این منظور می پردازیم:

کود پتاس بالا، بهترین کود برای درشت شدن میوه

عنصر پتاسیم که در کودهای پتاس بالا به کار رفته است، یکی از مهمترین عناصر ماکرو برای بزرگ شدن میوه درختان و غده یا توده گیاهان است. تاثیر این کودها که به عنوان بهترین کودها برای درشت شدن میوه شناخته شده اند، در تمامی مراحل رشد یک گیاه پر رنگ است. اثراتی که پتاسیم بر روی کیفیت و سلامت گیاهان و درختان می گذارند عبارت است از:

  • پتاسیم باعث افزایش مقاومت گیاه و درخت در برابر تنش های محیطی، گرما و سرما، کم آبی و غرقابی می شود. همین امر باعث می شود سرمازدگی و بی آبی یا پر آبی را بیشتر تحمل کند.
  • این عنصر عامل اصلی افزایش مواد قندی در گیاه و در نتیجه رشد بیشتر آن است. علاوه بر این افزایش میزان قند، باعث بهبود مزه میوه ها و شیرین تر شدن آن ها می شود.
  • عنصر پتاسیم عملکرد و تاثیر نیتروژن در گیاه را بیشتر می کند. در نتیجه باعث بهبود عملیات فتوسنتز در گیاهان می شود.
  • این عنصر باعث بهبود عملیات مواد هیدروکربنه در بافت گیاه می شود.
  • پتاسیم دیواره سلولی گیاهان را تقویت کرده و با استحکام بیشتر آن ها، طول عمر انبارداری میوه ها را بیشتر کرده و کیفیت آن ها را حفظ می کند.
  • پتاسیم شیره سلولی گیاه را غلیظ می کند. همین امر باعث می شود تعرق گیاه کمتر شده و از بروز بیماری هایی مانند بیماری های قارچی جلوگیری شود.
  • این عنصر باعث می شود املاح و عناصر دیگر بیشتر جذب گیاه شوند. همین امر باعث بهبودی کیفیت، مزه و رنگ گیاهان و میوه ها می شود.

کودهای مناسب برای درشتی میوه

کمبود پتاسیم در گیاه چه علائمی رو به دنبال داره؟

– در شرایط کمبود پتاسیم، تشنگی و پژمردگی گیاه در اثر کمبود آب سریع تر از حالت معمول بروز پیدا میکنه و به عبارت دیگر، مقاومت گیاه نسبت به خشکی کم میشه.

– کمبود پتاسیم، باعث سوختگی حاشیه و نوک برگها به ویژه در برگ های پایینی میشه.

– در برخی میوه ها از جمله خیار، کمبود پتاسیم باعث چاق، کوتاه و نوک کشیده و دوکی شدن میوه میشه.

– کمبود پتاسیم در گیاه باعث حساس تر شدن گیاه و همچنین کندی رشد اندام ها شده و گیاه شادابی خودش رو از دست میده.

روش و بهترین زمان مصرف کودهای پتاسیم برای درشت شدن میوه

این عنصر را می توانیم نسبت به نتیجه آزمایش خاک و کمبودهای خاک و نوع گیاه، از مراحل اولیه رشد به صورت تدریجی به صورت محلول پاشی یا همراه با آبیاری به خاک اضافه کنیم. اما از آنجایی که یکی از بهترین کودها برای درشت شدن میوه هایی مانند درخت زردآلو و توت فرنگی محسوب می شوند، بهتر است با به وجود آمدن میوه ها و زمانی که رشد خود را آغاز کرده اند در اولویت قرار بگیرند.

در این زمان می توان علاوه بر محلول پاشی، این کود را به صورت محلول بر روی برگ و میوه ها نیز پاشید. کوددهی را می توان تا پایان برداشت محصول 2 تا 3 بار تکرار کرد. البته باید سعی کنیم در این مرحله از کودهای ازته یا نیتروژنه کمتر استفاده کنیم. چرا که استفاده از این کود در کنار کودهای پتاس بالا به عنوان بهترین کودها برای رشد سریع درختانی مانند لیمو ترش و بادام، باعث کاهش کیفیت میوه ها می شود. علاوه بر این در نظر داشته باشید که مصرف بیش از حد عناصری مانند فسفر، نیتروژن و کلسیم باعث کاهش جذب میزان مورد نیاز از پتاسیم در زمان میوه دهی درختان و غده دهی گیاهان می شود.

نقش آبیاری منظم پس از افزودن کود حاوی پتاسیم و کود مخصوص درشت شدن میوه درختان

به منظور درشتی میوه ها بایستی تعداد دفعات آبیاری را بالا ببرید مراقب باشید آبیاری سنگینی انجام ندهید به طور مثال میزان آبیاری کم در طول هر روز یا دو روز یکبار را پیش بگیرید. آبیاری برای جذب بهتر پتاسیم از طریق محلول پاشی بسیار اهمیت دارد طوری که رعایت آن کسب نتیجه عالی را برای شما رقم خواهد زد.

مضرات مصرف نادرست کود

کوددهی در مراحل مختلف رشد گیاه همیشه باید متعادل باشد به این معنا که اگر در یک مرحله کود فراوان به گیاه می‌دهید نمی‌توانید در مراحل بعد ناگهان کوددهی را قطع و گیاه را به حال خود رها کنید. به‌عنوان مثال اگر در مراحل ابتدایی رشد گیاه مقادیر زیادی کود نیتروژن به گیاه بدهید گیاه شروع به تولید شاخ و برگ فراوان کرده و با افزایش بخش‌های سبزینه‌ای، گیاه خود را برای افزایش باردهی آماده کرده و شکوفه‌های فراوانی تولید خواهد کرد و شما ناچارید در مراحل بعد نیز برای باروری این شکوفه‌ها و همچنین تولید میوه‌های درشت با رنگ و طعم مناسب در هر مرحله اقدام به کود دهی بر اساس نیاز گیاه در آن زمان نمایید.

اگر گیاه را به حال خود رها کنید با وجود مصرف تمام ذخایر گیاه احتمالاً بخش زیادی از شکوفه‌ها و شکوفه‌هایی که تبدیل به میوه شده­‌اند ریخته و میوه‌های تولیدی ریز و بی‌کیفیت خواهند شد، همچنین گیاه به خاطر افزایش بخش‌های سبزینه‌ای در برابر تنش‌­ها و آفات و بیماری­‌ها ضعیف‌تر شده و به‌شدت آسیب خواهد دید.

توصیه مهم در تغذیه برای درشتی میوه

برای اینکه گیاه بتواند بهتر عمل کند و تولیدات خود را افزایش دهد باید شاخ و برگ درشت‌تر، پهن‌تر و سرسبزتری داشته باشد اگر چنین نشود گیاه به مواد اولیه یعنی همان کود معدنی بیشتری احتیاج دارد و از صرفه اقتصادی خارج می‌شود بنابراین باید از همان ابتدای دوره رشد، گیاه را با یک برنامه تغذیه مناسب پرورش داد تا گیاه در مرحله ریشه‌دهی از ترکیبات مناسب این مرحله و در مرحله رویشی (شاخ و برگ) کودهای مخصوص دوره رویشی را دریافت کند.

با کمک این کودها، گیاه تولید شکوفه‌های خود را بیشتر کرده و درنهایت باردهی خود را افزایش می‌دهد و در آخر می‌توانید با استفاده از ترکیبات کودی مناسب برای درشتی، رنگ گیری، بهبود طعم و افزایش ماندگاری نتیجه نهایی دلخواه را بدست بیاورید.

معرفی کود

از جمله کودهایی که ما می‌توانیم به شما معرفی کنیم تا در این زمینه به شما کمک کند شامل کود کامل پتاس بالا ۳۶-۱۲-۱۲ و ۴۵-۱۰-۵ و هاسکون ام ۱۰ هستند که هر کدام با فرمول و درصد مناسبی از عناصر پتاسیم ، کلسیم ، ریزمغذی‌ها و اسیدآمینه محصولی عالی را بوجود آورده‌اند.

دیدگاه ها 0

درباره این مطلب دیدگاهی ارسال کنید