کود میوه دهی

از عواملی که خیلی در میوه­ دهی گیاهان و افزایش ضریب تبدیل گل به میوه تأثیر داره، مقدار، نوع و چگونگی اضافه کردن کود و مواد غذایی به اونه. به زبان ساده، اگر درخت توان کودی لازم برای تبدیل گل به میوه رو نداشته باشه، با توجه به مقتصد بودن گیاه و برای حفظ بقا، بیش­تر گل‌هایی رو که نمی‌تونه به میوه تبدیل کنه، حذف می‌کنه. از جمله برخی عناصر که کمبودشون باعث کاهش میوه ­دهی و ضریب تبدیل میشه عبارتند از روی، بور و پتاسیم. همچنین مصرف بیش از حد کودهای ازته­ای مانند اوره در زمان تبدیل گل به میوه، باعث کم شدن میوه ­دهی گیاه میشه. بنابراین استفاده از برنامه­ کودی اصولی و مخصوص مرحله تبدیل گل به میوه، نقش بسیار مهمی در بالا رفتن ضریب تبدیل گل به میوه ایفا می­کنه.

همان­قدر که کمبود و بیش­بود مواد غذایی می­تونه تأثیر منفی روی میوه­ دهی گیاهتون داشته باشه، استفاده ­ی متعادل از کود NPK با نسبت مناسب و کودهای پتاس بالا در سیستم آبیاری، و محلول­پاشی کودهای فروت­ست حاوی روی، بور و ازت می­تونه تأثیر مثبت در میوه ­دهی گیاه داشته باشه. چرا که وجود عناصر روی و بُر در کنار یکدیگر به بهبود و افزایش گل­دهی و میوه ­دهی کمک می­کنه و کیفیت محصول رو هم بالا می­بره. اگر همراه با روی و بر، آمینواسید هم استفاده شه، گیاه در برابر سرمای دیررس بهاره مقاوم شده و بنابراین عوارض ناشی از سرمازدگی نیز کم میشه.

 برای میوه دهی صبور باشید…

نکته بسیار مهمی که باغداران و کشاورزان باید در نظر داشته باشند این است که عناصری که در فصل رشد مورد مصرف گیاهان و درختان قرار می گیرد. در حقیقت از سال قبل از اندوخته شده‌اند. اینطور نیست که اگر امسال کوددهی برای ثمر دادن درختان را شروع کردید انتظار داشته باشید که همین امسال نتیجه بدهد. بنابراین کود ها و محلول‌هایی که برای تقویت درختان مورد استفاده قرار می گیرد در حقیقت از یک سال قبل باید زمینه را برای سال آینده فراهم کنند تا درختان بتوانند ثمر مناسبی بدهند.

چرا که اگر از سال قبل درختان به خوبی تغذیه نکرده باشند عمل گرده افشانی تلقیح و مواردی که باعث تولید میوه درخت می شود به خوبی صورت نمی گیرد و با مشکل مواجه می‌شود. بنابراین یکی از بهترین زمان ها برای کودک دهی درختان که بتوانند به خوبی ثمر دهند زمانی است که  برداشت میوه انجام می گیرد. به این صورت که عملیات کود دهی سریع بعد از برداشت میوه باید انجام بگیرد تا زمینه برای میوه دهی مناسب در سال آینده فراهم کند.

عناصر مهمی که برای جلوگیری از ریزش میوه و همچنین میوه دادن نامناسب درختان لازم می باشد

وقتی که درختان میوه دچار ریزش گل و میوه‌چه می شوند در حقیقت سه عنصر مهم در این درختان کم شده است. روی کلسیم و بور.بنابراین باید توجه داشته باشیم که این سه عنصر حتما در فصل رشد گیاهان و درختان میوه با آنها تزریق شود. و درختان به نحو احسن تقویت شوند.

آبیاری مناسب 

دقت کنید که نیاز گیاه به آبیاری در زمان میوه­ دهی و رسیدن میوه ­ها، کمی از نیاز گیاه در زمان اوج رشدش کم­تره.  همونطور که تنش خشکی می­تونه باعث کاهش محصول شه، آبیاری بیش از حد هم تأثیر نامطلوبی روی میزان میوه­دهی گیاه داره. پس حتما روش های آبیاری رو بر اساس نیاز گیاه انجام بدین، نه بیشتر و نه کم­تر! اما سوالی که ممکنه براتون پیش بیاد اینه که چطور تشخیص بدیم درخت به آب نیاز داره یا نه؟!

زمانی باید آبیاری رو انجام بدید که حدود 50% آب خاک تخلیه شده باشه و برای تشخیص این مقدار باید بدونید خاکی که حدود 50% آب در دسترس داره، تقریباً خشک به نظر می­رسه و اگر سعی کنید اون رو با دست به شکل گلوله در بیارید، بسته به نوع خاک حالات مختلفی رو نشون میده. مثلا در خاک لومی گلوله تقریبا از هم می­پاشه و خاک شکل­پذیر نیست، اما برای خاک رسی گلوله به خوبی شکل می­گیره، رنگ تیره داره و کمی چسبنده ا­ست. بنابراین حتما باید زمان آبیاری رو با توجه به نوع خاک و گیاهتون تشخیص بدید و آبیاری قبل از پژمردگی دائم گیاه و اما نه زودتر از موعد، به طور کامل و مطلوب صورت بگیره.