جستجو

09399994645

(مشاوره رايگان از 9 الی18)

رويان کشت امين

مزایای کشت نشایی نسبت به کشت مستقیم

مزایای کشت نشایی نسبت به کشت مستقیم

مزایای کشت نشایی اثبات شده و در دنیا بسیار گسترش یافته است. امروزه مراکز تولید نشا به صورت گلخانه های بزرگ و مجهز بطور تخصصی به امر تولید نشا اشتغال دارند و اکثر کشاورزان نشا مورد نیاز خود را از این مراکز تهیه می کنند. کشاورزان امروزه بجای کشت مستقیم بذر در زمین، از نشا استفاده کرده و توسط نشاکار مزارع خود را زیر کشت نشا می برند. کشت نشایی مزایای بسیاری دارد که در این مقاله از فروشگاه رویان با عنوان مزایای کشت نشایی نسبت به کشت مستقیم به تفصیل به این مزایا می پردازیم.

کشت مستقیم بذر یا استفاده از نشا، کدام یک بهتر است؟

اول از همه ممکن است از خود بپرسید تفاوت این دو در چیست؟

کاشت مستقیم، قرار دادن مستقیم بذر در زمین است. در حالی که کشت نشایی حالتی است که ابتدا کشت بذر در سینی و در شرایط کنترل شده (خزانه سنتی یا گلخانه) کشت می شود و پس از اینکه بذر به گیاهچه ای قوی و مقاوم تبدیل شد، نشاء (گیاهچه ها) به زمین اصلی منتقل می شود.

 مزایای کشت مستقیم بذر

  • کشت مستقیم بذر، هزینه اولیه کمتری دارد.
  • کشت مستقیم بذر بسیار ساده است و برای تمامی کشاورزان قابل اجراست.
  •  معایب مستقیم بذر

  • کشت مستقیم منجر به بد سبزی و یکنواخت نشدن بوته ها در مزرعه گوجه فرنگی می شود. از دلایل بد سبزی گوجه فرنگی در کشت مستقیم، ریز بودن بذر و نامساعد بودن بستر کشت است که باعث می شود تعداد زیادی از بذر های کاشت شده بعد از جوانه زدن نتوانند خود را به سطح خاک برسانند و یا ظهور آن ها با تاخیر انجام گیرد.
  • در کشت مستقیم، گوجه کار برای رسیدن به تراکم مناسب تعداد بذر بیشتری کشت می کند. به طور معمول در این شرایط کشاورزان چند بذر را در یک چاله کشت می کنند. این امر منجر می شود که چندین بوته در کنار هم سبز شوند که نهایتا منجر به رقابت بوته ها برای جذب آب، مواد غذایی و نور می شود و معمولا بوته های تولید شده در چنین وضعیتی باریک و ضعیف هستند و این گیاهان به دلیل عدم تهویه مناسب، بیشتر مستعد بیماری می شوند و عملکرد بسیار پایین تری هم دارند.
  • به طور معمول در کشت مستقیم، بازدهی مصرف آب، سم، کود، زمین کشاورزی کمتر از کشت نشایی است. در کل بازدهی کشت بذر مستقیم کمتر است.
  • در کشت مستقیم برداشت محصول حدود دو ماه به عقب می افتد.
  • کشت مستقیم معمولا به این صورت است که بذر زیر پلاستیک کشت می شود، در این حالت هزینه خرید نشاء برای خرید پلاستیک صرف می شود!
  • مزایای کشت نشایی نسبت به کشت مستقیم

    مزایای استفاده از نشاء به جای کشت مستقیم

  • استفاده از نشاء باعث کاهش هزینه بذر مصرفی از طریق کاهش مصرف بذر می شود. در حال حاضر اغلب کشاورزان جهت تولید محصول با کیفیت و حداکثر عملکرد ترجیح می دهند از بذر های هیبرید استفاده کنند. هزینه بذر هیبرید معمولا بیشتر است. کشاورزان در کشت مستقیم معمولا تعداد بذر بیشتری جهت حصول تعداد گیاهچه مورد نیاز می کارند.
  • در زمان هایی که به هر دلیلی کشت با تاخیر انجام می گیرد کشت نشایی می تواند زمان از دست رفته را جبران کند.
  • در کشت نشایی کشاورز می تواند در زمان انتقال نشاءها، بوته های قوی را به مزرعه منتقل کند و از این طریق یک مزرعه یکدست با بوته های قوی خواهد داشت.
  • استفاده از نشاء باعث کوتاه شدن فصل رشد و یکنواختی در مزرعه می شود
  • تاثیر قابل توجه دیگر که استفاه از نشاء به جای بذر دارد کاهش مصرف آب و هزینه های تامین آب است. استفاده از نشاء باعث صرفه جویی در مصرف آب به مدت 2 تا سه هفته یا به عبارتی دو تا سه نوبت آبیاری می شود.
  • یکی از مزیت های دیگر کشت نشایی توانایی مبارزه بهتر و آسان تر با علف های هرز است.
  • در کشت نشایی فرصت کافی برای آماده سازی زمین و عملیات زراعی پیش کشت مانند مبارزه با بیمارگرها و انگل ها وجود دارد به طور کلی کشت نشایی به کشاورزان کمک می کند که کنترل بیشتری بر شرایط رشد و محافظت گیاهان در برابر بیماری های خاکزی که منجر به پوسیدگی ریشه و ساقه می شوند داشته باشند. به همین دلیل میزان موفقیت کشت نشایی بیشتر از کشت مستقیم بذر می باشد و محصول بیشتری تولید می کند.
  • کشت نشایی و مزیت‌های آن

    کشت نشایی محصولات زراعی و باغی را شاید از جهاتی بتوان یک انقلاب در کشاورزی به حساب آورد؛ چرا که موجب افزایش قابل توجه عملکرد محصول و کاهش میزان حجم آب مصرفی می‌شود. از طرفی نیز با توجه به افزایش روزافزون سطح زیرکشت محصولات مختلف سبزی و صیفی، به‌ویژه توسعه سیستم‌های کشت گلخانه‌ای، توجه به هسته‌های اولیه تولید، یعنی بذر و نشاء اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت و تولید نشاء به‌عنوان یک حرفه اشتغال‌زا و پردرآمد نقش مهمی در این زمینه خواهد داشت. نشاء گیاه کوچکی است که قسمتی از دوره رشد خود را در شرایط محیطی (از جمله نور و دمای) کنترل شده می‌گذراند و پس از مساعد شدن آب و هوا، به زمین اصلی منتقل می‌شود. به عمل انتقال و کاشت نشاء در زمین اصلی، نشاکاری گفته می‌شود.

    مزایای کشت نشایی

    معایب کشت نشایی

  • هزینه اولیه کشت نشایی بیشتر است (اگرچه هزینه کلی کشت مستقیم بذر بیشتر از هزینه کشت نشایی است)
  • در صورتی که نشاء، از نشاءکار مورد اطمینان تهیه نشود، این ریسک وجود دارد که نشا رقم مورد نظر نباشد یا اینکه نشاء از گلخانه حامل بیماری های خطرناک مانند بوته میری و حتی ویروس باشد.
  • مزایای کشت نشایی

    مزایای فراوانی برای کشت نشایی می‌توان در نظر گرفت که یکی از مهم‌ترین آنها به ‎ویژه با توجه به شرایط اقلیمی در کشور ایران، صرفه‌جویی در مصرف آب است که طبق برخی نظرات، در کشت نشایی می‌توان تا ۳ برابر روش‌های کاشت مستقیم بذر، کارایی مصرف آب را بالاتر برد و اگر تمام مزایای دیگر کشت نشایی را به کناری بگذاریم، همین یک مزیت می‌تواند ما را مجاب کند که به صورت جدی، کشت نشایی را مورد توجه قرار دهیم. از جمله مزیت‌های کشت نشایی با توجه به منابع و تحقیقات اعلام شده عبارتند از:

    افزایش ۳ برابری کارایی مصرف آب؛ کاهش ۲۵درصدی طول دوره کشت؛ کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب در صورت تلفیق کشت نشایی با آبیاری تحت فشار؛ افزایش ۴۰درصدی عملکرد و کاهش یک‌ششم تا یک‌سوم مصرف بذر در هکتار کاهش ۱۵ الی ۲۰ درصد، مصرف آب کشاورزی که معادل با کل آب مصرفی در صنعت و شرب کشور است؛ افزایش ۲۰ تنی عملکرد در محصولی مانند ذرت علوفه‌ای؛ جبران زمان از دست رفته توسط کشت نشایی در مواقعی که کشت مستقیم به هر دلیل، دیرتر انجام می‌گیرد.

    در کشت نشایی، کشاورز می‌تواند بوته‌های قوی‌تر را به مزرعه منتقل نماید و بدین ترتیب مزرعه یکدست‌تری نیز داشته باشد؛ در کشت نشایی مبارزه با علف‌های هرز بهتر و آسان‌تر خواهد بود؛ و همچنین فرصت بیشتری برای آماده‌سازی زمین و علمیات زراعی و اقدامات مدیریتی نسبت به کشت مستقیم بذر وجود دارد.

    این‌ها نمونه‌هایی از مزایای کشت نشایی بود که به صورت مختصر و تیتروار به آن اشاره گردید. اما در کنار آن، کشت نشایی پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های خاص خود را نیز دارد که باید آنها را مدنظر قرار داد و در مقایسه با آن، کشت مستقیم بذر ساده‌تر و برای بیشتر کشاورزان قابل اجرا است.

    کشت نشایی در سطح وسیع نیاز به دستگاه‌ها و امکانات خاصی دارد که شاید یکی از چالش‌های عمده در مورد گسترش کشت نشایی نیز همین موضوع باشد. ضمن این‌که برای جایگزینی کشت نشایی با کشت مستقیم بذر، باید به این نکته مهم نیز توجه داشت که بعد از کشت نشایی، باید رطوبت مورد نیاز گیاه تا زمان استقرار در زمین‌ اصلی به‌ خوبی تامین شود که این مسئله نیز می‌تواند به عنوان یکی از عوامل بازدارنده توسعه کشت نشایی به حساب آید.

    مزایای کشت نشایی نسبت به کشت مستقیم

    انواع بسترهای کاشت نشا

    نشا را می‌توان با توجه به شرایط آب و هوایی در گلخانه، تونل‌های پلاستیکی، خزانه معمولی یا خزانه هوای آزاد، کشت و پرورش داد.

    برای کشت بذر اکثر محصولات در کشت نشایی، از سینی مخصوص استفاده می‌کنند. اغلب سینی‌ها دارای حجره‌هایی به شکل مخروط یا هرم معکوس هستند که به سمت کف باریک می‌شوند.

    هر محصول، به سینی کشت مناسب خود نیاز دارد که انتخاب آن باید با مشورت کارشناسان و افراد باتجربه باشد.

    دیدگاه ها 0

    درباره این مطلب دیدگاهی ارسال کنید