جستجو

09399994645

(مشاوره رايگان از 9 الی18)

رويان کشت امين

علائم کمبود آهن در درختان و روش برطرف کردن آن

علائم کمبود آهن در درختان و روش برطرف کردن آن

آهن از جمله عناصر کم مصرف مهمی است که در دسترس بودن آن به میزان کافی برای گیاهان بسیار ضروری است. چرا که این عنصر نقش‌های حیاتی و حساسی را در گیاه بر عهده دارد. کمبود آهن در درختان آسیب‌های شدیدی را به آن‌ها وارد می‌کند. این ریزمغذی مهم در تشکیل کلروفیل مشارکت دارد، در نتیجه در فتوسنتز و سبزینگی گیاهان موثر است. فروشگاه رویان با توجه به اهمیت این موضوع که درختان میوه به کمبود آهن بسیار حساس هستند و گاهی در اواخر فصل بهار و همچنین تابستان که سرعت رشد افزایش می‌یابد این کمبود بیشتر احساس می‌شود، این مقاله را در رابطه با علائم کمبود آهن در درختان و روش برطرف کردن آن، فراهم کرده است پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

کود آهن چیست؟

درختان میوه برای محصول‌دهی هرچه بهتر و بیشتر، به انواع مختلفی از کودهای صنعتی و یا سنتی نیاز دارند. از آن جایی که درختان میوه در هر سال تنها یک بار محصول می‌دهند؛ بنابراین نیاز به مراقبت زیادی برای پربار شدن دارند. یکی از مشکلات عمده‌ای که کشاورزان با آن روبرو هستند، کمبود آهن در درختان است. آهن به عنوان یکی از ریزمغذی‌های اصلی گیاه، نقش به‌سزایی در هر چه سبزتر شدن و سالم ماندن درخت دارد.

درختان میوه به طور طبیعی آهن مورد نیاز خود را از خاک می‌گیرند. اما از آن جایی که بیشتر خاک‌های کشاورزی PH بالایی دارند، اجازه دریافت آهن را به درختان نمی‌دهند؛ در چنین شرایطی، استفاده از کود آهن برای درختان میوه راهکاری عملی و مؤثر جهت کمک به باغدارانی است که درختان آنها در معرض خطر ناشی از کمبود آهن هستند.

فواید استفاده از کود آهن برای درختان میوه

یکی از مواد مهم در رشد درختان میوه اکسیژن است. حضور عنصری به نام آهن در درختان به جابجایی هر چه بهتر اکسیژن در اقصی نقاط درخت کمک کرده و باعث می‌شود فرایند ساخت کلروفیل به خوبی انجام شود. به همین دلیل است که کود آهن برای درختان میوه می‌تواند نقش بسیار مهم و حیاتی در بقای درخت داشته باشد. از فواید دیگر کود آهن مخصوص درختان میوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبزتر شدن هرچه بیشتر برگ درخت

کلروفیل از طریق فتوسنتز در برگ‌ها تولید می‌شود و می‌توان گفت مانند یک کارخانه در گیاه عمل کرده و سوخت و ساز تولیدی آن را تأمین می‌کند. به این ترتیب درخت به خوبی رشد کرده، عملکرد آن بهبود می‌یابد و می‌توان گفت حال درخت خوب بوده و از شادابی لازم برخوردار است.

برای این که کلروفیل بتواند به خوبی از پس وظایف خود برآید، نیاز به کودآهن دارد. از این رو هرچه میزان آهن در درختان میوه بیشتر باشد؛ به همان نسبت، سوخت و ساز درخت بهتر خواهد بود.

  • باعث جذب عناصر ضروری درخت

عدم حضور آهن کافی در گیاه باعث می‌شود تا درخت نتواند سایز عناصر مورد نیاز خود مثل گوگرد، روی، مس، منگنز، فسفر، پتاسیم و… نیز جذب کند که نتیجه آن خشکی و فرسودگی درخت خواهد بود.

  • افزایش مقاومت درختان میوه

درختان میوه در طول سال شرایط محیطی مختلفی را تجربه می‌کنند؛ ممکن است به صورت ناگهانی تغییرات دمایی رخ دهد، بیماری و آفات متوجه درخت شده یا حتی خاک آن عوض شود. هر کدام از این‌ها نوعی بحران برای درخت محسوب می‌شود و به اصطلاح درخت را دچار استرس می کند. اما اگر درخت آهن کافی در  اختیار داده باشد، سرگرم سوخت و ساز شده و کمتر تحت تأثیر این تنش‌ها قرار می‌گیرد.

از دیگر مزایای کود آهن برای درختان میوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید هرچه بیشتر آهن
  • قابلیت ترکیب با سایر کودها جهت اثربخشی بیشتر
  • تسهیل در امر جوانه زنی درختان
  • کمک به جذب رطوبت بیشتر ریشه
  • بهبود محصول نهایی

علائم کمبود آهن در درختان و روش برطرف کردن آن

وجود چه شرایطی باعث بروز کمبود آهن در گیاه می گردد؟

در بیشتر نقاط کشور ما، مهمترین عامل کمبود آهن زیادی بی کربنات در محلول خاک است. آهک به تنهایی مشکل چندانی در جذب آهن ایجاد نمی کند. آبیاری سنگین، فشردگی یا هر عامل دیگری که تهویه خاک را کاهش دهد، به افزایش غلظت دی اکسید کربن در خاک منجر می شود که در ترکیب با آهک بی کربنات تولید شده که خاصیت بافری داشته و این ترکیب با جلوگیری نسبی از کاهش PH در اطراف ریشه از حلالیت بیشتر ترکیبات آهن دار و قابلیت جذب آهن کاسته می شود.

در اکثر باغ ها و مزارع، کمبود آهن به خاطر در دسترس نبودن برخی مواد معدنی در خاک حادث می شود نه به خاطر کافی نبودن مقدار آن در خاک. کمبود آهن می تواند علل گوناگونی داشته باشد. محلولیت کم آن در خاک های قلیایی، عدم تحرک نسبی آن در گیاه، از جمله عواملی هستند که نقش اساسی دارند.

زیادی آهک در خاک، غالبا موجب کلروز شدید آهن در بسیاری از گیاهان می شود. بی کربنات کلسیم تولید شده درچنین خاک هایی احتمالا ممکن است هم در جذب آهن و هم در تحرک آن در گیاه اثر بگذارد.

رطوبت زیاد به دلیل شرایط نامناسب تهویه ای در خاک، موجب بروز کمبود آهن در بسیاری از گیاهان می شود. در کالیفرنیا، این عامل یکی از متداول ترین علل در ایجاد زردی آهن در مرکبات است.

وجود مقدار زیاد یون بی کربنات در خاک، کمبود آهن را ایجاد و یا تشدید می کند. کمبود و یا زیادی عناصر پر مصرف و کم مصرف نیز باعث کمبود آهن در گیاهان می شود.

افزایش فسفر، کلسیم، روی، مس و … و همچنین کاهش منیزیم و پتاسیم، در کمبود آهن نقش دارند.

علائم کمبود آهن در درختان میوه

فاکتورهای زیادی در کم شدن آهن درختان میوه دخیل هستند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به بالا بودن PH خاک و یا به عبارتی قلیایی بودن آن اشاره کرد. خاکی که خاصیت قلیایی داشته باشد، عنصر آهن را در خود محبوس کرده و اجازه حرکت و ورود آن را به درختان میوه نخواهد داد. البته این خاصیت تنها دلیل و علت کمبود آهن در درختان میوه نیست. بلکه عواملی مثل شوری خاک، کربونات‌ها و همچنین کم شدن برخی عناصر دیگر مانند کلسیم و فسفر نیز می‌تواند مانع از جذب آهن شود. نوع و جنس خاک بر دسترسی آهن و همچنین بر فرم قابل جذب آن تاثیرگذار است. برای مثال در خاک‌های آهکی ممکن است که مقدار زیادی آهن وجود داشته باشد اما به فرم‌های غیرقابل جذب باشند. در نتیجه گیاه قادر به مصرف آن نیست. همچنین آبیاری زیاد موجب کاهش آهن در خاک می‌شود.

برگ‌های درختانی که کمبود آهن دارند رو به زرد شدن خواهند رفت و در صورت کمبود شدید آهن ممکن است، قسمت‌هایی از آن به رنگ قهوه‌ای و یا سفید نیز درآید. باید به این نکته نیز توجه داشت که در صورت کاهش عنصر آهن در گیاه، ابتدا برگ‌های جوان‌تر تحت تاثیر این کمبود قرار می‌گیرند. از آن جایی که آهن در گیاه به حرکت در نمی‌آید، ممکن است برگ‌های قدیمی‌تر، علائمی در خصوص کمبود آهن بروز ندهند؛ اما برگ‌های جدید به دلیل نبود آهن، به رنگ سبز کم رنگ با رگه‌های زرد درآیند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، باید نیاز به کود آهن برای درختان میوه را متوجه شده و برای رفع آن اقدام کرد.

از دیگر علائم کمبود آهن در درختان میوه می‌توان به نارس و یا زودرس شدن میوه، کوچک‌تر شدن سایز میوه و شیرین نشدن میوه‌ها اشاره کرد.

نکته مهم: زرد شدن برگ درختان میوه، همیشه به معنای کمبود آهن در آن‌ها نیست. برای اطمینان از این موضوع، نیاز است تا ابتدا مطمئن شوید که درخت در بهترین شرایط نگهداری می‌شود، نور آفتاب به اندازه کافی به آن می‌رسد، از شر بیماری‌ها و آفات در امان است، مشکلی در جذب سایر عناصر مانند منیزیم، ازت و. . ندارد. در صورت نبود این مشکلات، می‌توانید اقدام به تهیه کود آهن برای درختان میوه نمایید.

علائم کمبود آهن در درختان و روش برطرف کردن آن

زمان مصرف کود آهن برای درختان میوه

حال که به صورت کامل با مزایا و قابلیت‌های کود آهن آشنا شدید، شاید شما هم قصد داشته باشید تا برای سالم نگه‌داشتن درختان میوه و در نتیجه محصولات آن‌ها، از این کودها استفاده کنید. اما باید بدانید که در کنار خرید بهترین کود آهن مخصوص درختان میوه، نیاز است تا به نکات مهم دیگری جهت تاثیرگذاری هرچه بیشتر این مدل از کودها توجه کنید. یکی از این نکات که متاسفانه توسط بسیاری از باغداران نادیده گرفته می‌شود، زمان مصرف کود آهن است.

به طور طبیعی بهتر است که از کودهای آهن برای درختان، در فصل بهار استفاده کنید. البته فصل تابستان نیز می‌تواند زمان مناسبی برای دریافت کود آهن باشد. اما به صورت کلی زمان مطلوب برای استفاده از کود آهن برای درختان میوه در زمان رشد آن‌هاست. البته اینکه به صورت دقیق چه زمانی باید به درختان میوه کود آهن بدهید، بسته به نوع درخت می‌تواند متفاوت باشد. برای کسب بهترین نتیجه، پیشنهاد می‌کنیم قبل از اقدام به هر گونه تهیه و توزیع انواع کود آهن و سایر کودها در باغات و زمین‌های خود، با شماره‌گیری ( ۰۹۱۵۵۹۹۵۹۲۶ ) از خدمات مشاورین فروشگاه رویان حتما استفاده کنید.

نحوه مصرف کود آهن مخصوص درختان میوه

به طور کلی، به دو دلیل می‌توان از کود آهن برای درختان میوه استفاده کرد. دلیل اول پیشگیری است. در این مورد درختان میوه هنوز با مشکل کمبود آهن مواجه نشده‌اند و شما اثری از علائم کمبود آهن را در آنها مشاهده نمی‌کنید. اما دلیل دوم استفاده از کود آهن برای درختان میوه زمانی است که شما قصد درمان درختان مبتلا به فقر آهن را دارید.

در هر دو حالت،  به سه روش می‌توان از  این کود استفاده کرد:

  1. کود آبیاری
  2. چالکود
  3. محلول پاشی

در روش کود آبیاری شما کود را در آبی که پای درختان میوه وجود دارد، می‌ریزید. این کار باعث می‌شود تا آهن از طریق ریشه جذب شود.

روش دوم که به چالکود معروف است، روشی است که در آن در پای درختان چاله‌ای ایجاد کرده و سپس کود آهن را درون آن می‌ریزید و سپس چاله را با خاک پر می‌کنید.

در روش سوم نیز در ابتدا کود آهن را به حالت محلول درآورده و سپس آن را به کمک دستگاه‌های مختلف بر روی برگ درختان، اسپری و یا به عبارتی محلول پاشی می‌کنید. این که کدام یک از این سه نحوه مصرف کود آهن مناسب درختان شماست، می‌تواند بسته به نوع درخت، میزان نیاز به کود آهن و… متفاوت باشد.

 

 

 

میزان مصرف کود آهن برای درختان میوه

در صورتی که ندانید از چه میزان کود آهن برای درختان میوه استفاده کنید، ممکن است به آنها آسیب بزنید. اگر کوددهی کمتر از میزان مطلوب باشد، فقر آهن در درختان میوه برطرف نخواهد شد. از سوی دیگر، استفاده از کود آهن بیش از اندازه هم ممکن است باعث بروز مشکلات جدی دیگری برای درخت شود.

توصیه می‌شود اگر هدف پیشگیری است، برای درختان بالغ، ۳۵ گرم و اگر هدف درمان فقر آهن در درخت است، ۵۰ تا ۶۰ گرم کود آهن مصرف شود. برای هر نهال نیز، چیزی در حدود ۵ تا ۲۵ گرم، بسته به سن نهال، کود آهن مورد نیاز است.

معرفی انواع کود آهن

کود آهن در انواع مختلفی در بازار وجود دارد. تفاوت این مدل‌ها در سرعت و میزان جذب عنصر آهن توسط گیاه است که بر اساس تغییراتی در ترکیبات آهن ایجاد شده‌اند. در ادامه به انواع کودهای آهن به ترتیب زمانی که ساخته شده‌اند می‌پردازیم:

  • نیترات آهن

اولین نوع کودهای آهنی که به بازار آمدند، کودهای نیترات آهن بودند. این مدل از کودها از ترکیب نیتریک اسید با آهن تولید شده‌اند و دارای شکلی کریستالی هستند. این کریستال‌ها در حالت جامد دارای رنگ بنفش و در حالت مایع، رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای دارند.

  •  سولفات آهن

نسل دوم کود آهن هستند. برای تولید چنین کودهایی، آهن را با گوگرد ترکیب می‌کنند. گوگرد موجود در چنین کودهایی باعث هرچه ریزتر شدن ذرات آهن شده و از این رو حرکت آن‌ها در درختان میوه نیز سریع تر می‌شود. کودهای سولفات آهن در دو مدل آبدار و خشک در بازار موجود هستند.

  • کلات آهن

نوع دیگری از کودهای آهنی هستند که دارای ساختاری هسته‌ای بوده و توسط مولکول‌های بزرگی احاطه شده اند. کلات آهن می‌تواند در سطح مولکولی شکسته شود و بدین صورت سرعت حرکت آن در درختان از سولفات آهن بیشتر است.

  • نانوکود

جدید‌ترین کود آهن برای درختان میوه، نانوکودها هستند. ذرات آهن در این مدل از کودها به قدری کوچک هستند که با نهایت سرعت جذب درخت می‌شوند.

خرید آنلاین کود آهن برای درختان میوه

همانطور که در متوجه شدید، کود آهن می‌تواند از خطر کمبود آهن در درختان میوه جلوگیری کرده و در صورت بروز فقر آهن، آن را درمان کند. این پیشگیری و درمان در صورتی می‌تواند به بهترین وجه صورت گیرد که از بهترین کود آهن مخصوص درختان میوه استفاده شود که حاصل آن درختانی سرزنده و پربار با میوه‌هایی شیرین خواهد بود. برای بهره‌مند کردن درختان میوه از حداکثر مزایای این کود، حتماً به کیفیت و مرغوبیت آن توجه کنید. بدین منظور هیچ وقت کیفیت را فدای قیمت نکنید. هر چه بیشتر برای کودهای مرغوب و باکیفیت هزینه کنید، در نهایت محصول بیشتر و بهتری نصیب خود خواهید کرد.

به طور کلی برای خرید هر نوع کود آهن، باید به فروشگاه‌های معتبر در این زمینه مراجعه کنید. از جمله فروشگاه‌های معتبر در زمینه فروش کودهای مختلف و از جمله انواع کود آهن برای درختان میوه، فروشگاه اینترنتی نیاز گیاهان است که ضمن سفارش محصول مورد نیاز خود می‌توانید از مشاوره‌های تخصصی کارشناسان نیز بهره‌مند شوید. برای سفارش و دریافت مشاوره‌های اختصاصی خود می‌توانید با شماره‌ی ( ۰۹۱۵۵۹۹۵۹۲۶ ) تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه ها 0

درباره این مطلب دیدگاهی ارسال کنید