جستجو

09399994645

(مشاوره رايگان از 9 الی18)

رويان کشت امين

مزایا و نقش گوگرد در کشاورزی و باغبانی

در نیم قرن گذشته به دلیل اقدامات نامناسب زراعی، خروج زیاد زیست‌توده گیاهی از زمین های کشاورزی و …، کمبود گوگرد در خاک بسیاری از مناطق جهان، به طور فزاینده ای در حال افزایش است. در این مقاله، اهمیت و نقش گوگرد در کشاورزی و باغبانی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. مزایا و نقش گوگرد در کشاورزی و باغبانی بیش از یک قرن است که شناخته شده است، با این حال، عواملی همچون استفاده مداوم از کودهای نیتروژنه و کود های فسفره که فاقد گوگرد هستند، کاهش استفاده از سموم دفع آفات حاوی گوگرد، خروج زیاد زیست توده گیاهی از زمین های کشاورزی پر محصول، کاهش ورودی گوگرد از طریق آب باران و کاهش انتشار دی اکسید گوگرد حاصل از سوختن سوخت های فسیلی منجر به کمبود گوگرد در خاک شده است.

وجود گوگرد برای رشد و عملکرد مناسب گیاهان ضروری است. سولفات جذب شده توسط ریشه منبع اصلی گوگرد برای رشد است، علاوه بر این گیاهان قادرند گوگرد را توسط برگ ها از هوا جذب کنند. گوگرد در ساختار پروتئین ها و عملکرد آنزیم ها بسیار مهم است و نقش مهمی در دفاع از گیاهان در برابر تنش ها و آفات دارد. عواملی همچون ترکیبات ثانویه گوگرد (به عنوان مثال گلوکوزینولات ها، پپتیدها، گلوتامیل و آلیین ها)، فیتوآلکسین ها، پروتئین های غنی از گوگرد (تیونین ها)، رسوبات موضعی گوگرد (در اطراف ریشه) و آزاد شدن ترکیبات گوگرد فرار به صورت گاز، می‌توانند مقاومت گیاه را در برابر عوامل بیماری زا و آفات گیاهخوار افزایش دهند. از آنجا که جذب گوگرد و نیتروژن به شدت با هم در ارتباط هستند، کمبود گوگرد در گیاهان را می‌توان با نسبت نیتروژن به گوگرد موجود در بافت گیاه تشخیص داد.

در اکوسیستم های کشاورزی، با استفاده از گوگرد معدنی به عنوان کود جایگزین ارزان برای جبران مجدد گوگرد از دست رفته، امکان استفاده بیشتر از کودهای تجاری نیتروژن و فسفر را فراهم نموده و از طرفی از عوارض جانبی منفی محیطی مثل نشت نیترات از طریق زهکشی به آب‌های زیرزمینی، جلوگیری می‌شود، البته باید توجه داشته باشید که گونه های گیاهی از نظر نیاز به گوگرد تا حد زیادی متفاوت هستند و تغذیه مناسب و متعادل گوگرد برای تولید بیشتر، کیفیت بهتر و سلامتی آن‌ها بسیار مهم است.

از آنجا که بدن انسان­ها و حیوانات اهلی نیز به میزان متعادلی از گوگرد نیاز دارد، توجه به تأمین نیاز گیاهان و برطرف نمودن کمبودهای احتمالی می­تواند تأثیر زیادی در حفظ سلامت ما انسان ها داشته باشد از این رو به کشاورزان عزیز توصیه می‌شود با مطالعه این مقاله اطلاعات بیشتری در مورد اهمیت گوگرد و تأثیر مثبت آن بر روی کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی کسب نموده و مصرف بیشتر گوگرد را مدنظر قرار دهند. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

اهمیت گوگرد در تغذیه انسان و دام

در دسترس بودن گوگرد و همچنین مقدار گوگرد در گیاه بر میزان تولید آن اثر چشم گیری دارد. ارزش گیاهان زراعی به بالا بودن محتوای دو اسید آمینه متیونین و سیستئین است که انسان و حیوانات قادر به ساخت این دو اسید آمینه ضروری در بدن نیستند و بنابراین به منابع غذایی حاوی این دو اسید آمینه نیازمند هستند.

چند نکته قابل توجه در تغذیه حیوانات

  • استفاده از مواد غذایی با نسبت کمتر از ۱۵ به ۱ (نیتروژن به گوگرد)، برای تغذیه حیوانات مفید است.
  • گوسفندان به خاطر تولید پشم نسبت به گاوها، حساسیت بیشتری به کمبود گوگرد دارند.
  • گوگرد بیش از حد در علوفه، ممکن است با تشکیل ترکیبات تیو مولیبدات در شکمبه که با اتصال به مس، آن را برای حیوان غیرقابل دسترس می‌کنند، باعث کمبود مس در گاو شود.
  • همچنین گوگرد می‌تواند باعث کاهش جذب سلنیوم شود که این کمبود را می‌توان با افزودن مکمل سلنیوم به خوراک دام یا با افزودن سلنیوم در کودها جبران نمود.

این دو اسید آمینه به جز شرکت در ساختار پروتئینها دارای نقشهای بسیار مهم برای سلول گیاهی هستند. شاید به جرات بتوان گفت مهم ترین اسید آمینه های ساختاری این دو اسید آمینه هستند.

گوگرد همچنین در ساختار دو ویتامین ضروری، B1 (ب 1) و بیوتین (ب 7) وجود دارد. بیوتین یک ویتامین مهم در تقویت و کاهش ریزش موی سر نقش بسزایی دارد. پس به طور مستقیم کاهش گوگرد در گیاه، به کمبود این ویتامینها در محصولات زراعی و باغی مرتبط است.

گوگرد و این دو اسید آمینه در اتصال اجزای پروتئینها به هم، کاهش تنشهای محیطی، افزایش قدرت دفاعی گیاه، افزایش سوخت و ساز و متابولیسم، فعال سازی آنزیمها، بیوسنتز کوآنزیمها، روغنهای گلوکوزید تیره خردل و افزایش کیفیت دانه ها نقش مهمی و تعیین کننده دارند. برای نمونه کمبود این دو اسید آمینه در گندم سبب کاهش وزن هزار دانه و همچنین کاهش پف کردن خمیر نان میشود. کمبود گوگرد در گندم سبب سفتی خمیر و کاهش کشسانی خمیر میشود. تغذیه گندم با گوگرد سبب بهبود کیفیت نان خواهد شد. افزایش گوگرد در گیاه سبب افزایش و بهبود پف کردگی نان می شود.

البته این قضیه در مورد تمام دانه هایی که منبع ذخیره آنها پروتئینی است مثل غلات اهمیت میابد. گیاهان در دانه ها 3 نوع ماده غذایی ذخیره میکنند. نشاسته، پروتئین و چربی. در اغلب موارد ترکیبی از دو یا 3 مورد از اینها وجود دارد. غلات نشاسته و پروتئین را باهم ذخیره میکنند و در مواردی هم کمی چربی. بنابراین تغذیه مناسب گیاهان با گوگرد مایع قابل جذب سبب افزایش کمی و کیفی پروتئینهای آن میگردد. پس غلات و بقولات یا خانواده نخود که بیش از 20 تا 35 درصد وزن دانه را پروتئین تشکیل میدهد نباید از تغذیه گوگرد محروم بمانند.

گیاهان خانواده نخود من جمله یونجه که در تغذیه دام مورد توجه است گیاهانی با کمبود متیونین هستند. به دلیل رشد ظاهری بسیار خوب این گیاهان کشاورزان به دنبال محتوای پروتئینی و یا استعمال کود گوگرد مایع در مزارع یونجه یا اسپرس نیستند. به طور حتم اگر دامها با گیاهان با محتوای پایین این دو اسید آمینه تغذیه شوند قرار دادن مکمل های غذایی دیگر برای دام ضروری مینماید. افزایش محتوای پروتئینی گیاهان سبب تغذیه بهتر دام و افزایش شیر یا وزن دام خواهد شد. باید به این نکته توجه داشت که اسیدهای آمینه ضروری باید در رژیم غذایی انسان یا جیره غذایی دام قرار داده شود. بنابراین تغذیه گوگرد یونجه و به طور کلی گیاهان علوفه ای نیز برای افزایش کیفیت غذایی اهمیت زیادی دارد.

اهمیت تغذیه تمامی گیاهان با گوگرد مایع به حدی است که در موسسات و دانشگاه های خارج از ایران اهتمام به افزایش دو اسید آمینه متیونین و سیستئین با استفاده از ابزار بیوتکنولوژی هستند. کافی بودن این دو اسید آمینه در رژیم غذایی انسان در پیشگیری از بیماری ها بسیار مهم است.

نقش گوگرد در کیفیت غذا

تغذیه مناسب محصولات کشاورزی با گوگرد به دلیل نقش اساسی گوگرد در سنتز اسیدهای آمینه، پروتئین ها و برخی متابولیت های ثانویه، در اغلب موارد تأثیرات متنوع و چشم‌گیری بر کیفیت محصول دارد.

به طور کلی، کمبود گوگرد باعث کاهش سنتز پروتئین های ذخیره ای غنی از گوگرد می‌شود، اما سنتز پروتئین هایی که از نظر گوگرد فقیر هستند را افزایش می‌دهد، در نتیجه، کمبود گوگرد در محصولاتی مثل حبوبات باعث کاهش ارزش غذایی بذرها می‌شود.

مطالعات زیادی در اروپا و استرالیا نشان داده اند که میزان کاربرد گوگرد در تولید گندم تأثیر زیادی بر ترکیب پروتئین های گلوتن، خصوصیات خمیر و عملکرد نهایی برای تولید نان دارد و به طور کلی، افزایش غلظت گوگرد در دانه گندم با افزایش قابلیت ورآمدن خمیر و حجم گیری نان همراه است در نتیجه واضح است که تأمین گوگرد کافی در گندم برای تولید نان با کیفیت، مهم و ضروری است.

بر اساس آزمایش های انجام شده، در صورت کمبود گوگرد، میزان ماده آکریل آمید که دارای اثرات منفی بر سیستم اعصاب و تولید مثلی انسان و احتمالاً سرطان زا است، ۵ تا ۱۰ برابر افزایش خواهد یافت.

مزایا و نقش استفاده گوگرد در کشاورزی و باغبانی

علائم کمبود گوگرد در گیاهان

بخشی از گوگرد مورد نیاز گیاهان از طریق باران به زمین میرسد. طی سالهای اخیر و به دلیل نگرانی های محیط زیستی تولید گازهای حاوی گوگرد (بارانهای اسیدی حاوی گوگرد) کم شده است. از طرفی منابع دارای گوگرد در زمینهای زراعی کم بوده و توسط آبیاری یا باران شسته میشود. همچنین میکروبهای خاک سبب تجزیه آن و تبدیل گوگرد (سولفات) به گاز (هیدروژن سولفید) میشوند. بنابراین تغذیه گیاهان با گوگرد باید در اولویت برنامه کودی قرار گیرد.

کمبود گوگرد در یک مزرعه میتواند به یکی از دلایل زیر باشد:

  • خاک شنی یا ماسه ای با مواد آلی کم که محتوای گوگرد آن نیز کم است.
  • بارندگی زیاد در طول فصل زمستان (شسته شدن گوگرد)
  • خشکی در فصل بهار (عدم جابجایی گوگرد)
  • اضافه نکردن کودهای دامی و آلی به مزرعه
  • گرمای هوا

کمبود گوگرد ابتدا با زرد شدن برگهای جوان مشخص میشود. این کمبود سرتاسر برگ را به رنگ زرد در می اورد و نباید با کمبود نیتروژن که زرد شدن برگهای پیر گیاه را به دنبال دارد اشتباه شود. کمبود نیتروژن سبب زردی برگهای پیر میشود. کمبود گوگرد از برگهای جوان شروع میشود و بدون علائم سوختگی تمام پیکره گیاه را به رنگ زرد در میاورد. این کمبود با گرمای هوا خود را بیشتر نشان میدهد. نوع خاک، مقدار مواد آلی خاک، پی اچ، نوع گیاه و سابقه زراعت مزرعه در مقدار گوگرد خاک نقش تعیین کننده دارد.

مزایا و نقش استفاده گوگرد در کشاورزی و باغبانی

متاسفانه کمبود گوگرد خود را دیر نشان میدهد و بنابراین اقدامات پیش دستانه برای جلوگیری از این کمبود باید حتما مدنظر کشاورزان عزیز قرار گیرد. آنالیز دوره ای خاک مزرعه (حداقل 3 سال یکبار) از لحاظ مقدار گوگرد محلول نیز باید انجام گیرد. با توجه به نقشهای بسیار مهم گوگرد که کمتر مورد توجه کارشناسان قرار دارد استفاده از گوگرد مایع برای باغات و محصولات زراعی بهترین گزینه برای تنظیم پی اچ خاک، جلوگیری از حمله آفات و بیماریهای قارچی، افزایش محصول و کیفیت آن میباشد. استفاده از گوگرد مایع بخصوص همرا منابع کودی نیتروژن در مراحل اولیه رشد و همچنین در مراحل رشد سریع گیاه باید در برنامه غذایی مزرعه قرار داده شود. گوگرد 3/0 درصد وزن خشک گیاهان زراعی را به خود اختصاص میدهد. کافی نبودن گوگرد سبب کاهش محصول به مقدار 1-2 تن در هکتار میشود.

نکته بسیار مهمی که نباید در مورد تغذیه گیاه با گوگرد را فراموش کرد این است که گوگرد به دلیل خاصیتی که دارد سبب محلول شدن بسیاری از عناصر غذایی میشود که تاکنون برای گیاه قابل جذب نبود. در واقع یونها و مواد غذایی موجود در خاک با به کار بردن گوگرد جذب گیاه میشوند. این اهمیت زمانی دو چندان میشود که کشاورز بداند استفاده از گوگرد مایع او را از بسیاری از کودها بی نیاز میکند. چون در اغلب موارد مواد غذایی در خاک وجود دارد و نیازی به کود جدید وجود ندارد. برای نمونه استفاده از گوگرد سبب حل شدن آهن خاک و رفع کمبود آهن نیز میگردد. این قضیه برای سایر عناصر غذایی مثل منیزیم، مس، روی، و بخصوص فسفر و … نیز وجود دارد. در واقع کشاورز با به کارگیری گوگرد مایع در اغلب موارد نیازی به کود آهن، کود فسفر (ساچمه ای) و کودهای میکرو نخواهد داشت.

جلوگیری از رشد و از بردن گلسنگهای مهاجم

گلسنگها موجوداتی مفید برای محیط زیست هستند که از اجتماع قارچ و جلبک ایجاد شده اند. این موجودات در مواقعی بر روی تنه درختان رشد کرده و سبب خفگی پوست تنه و ضعیف شدن و مرگ تدریجی درخت میگردد. ترکیب گوگرد مایع با فرمول خاص میتواند این گلسنگها را بدون آسیب به درخت از بین ببرد. خشکی درختان ناشی از گلسنگ یکی از معضلات کشاورزان در مناطق مرطوب مثل شمال کشور است.

درمان بیماریهای قارچی با گوگرد مایع

بیماریهای گیاهی میتواند توسط باکتریها، قارچها و ویروسها ایجاد شود. ترکیبات گوگردی میتواند در درمان و پیشگیری از همه این عوامل نقش موثری داشته باشد. ویروسها اغلب توسط حشرات منتقل میشوند گوگردپاشی میتواند بسیاری از این آفات مکنده را دور کند. عوامل بیماری اغلب توسط حشرات آلوده منتقل میشوند. بیماریهایی چون سفیدک، کپکها، زنگها و سیاهکها، فوزاریوم، فیتوفتورا، اسکب، پوسیدگیهاو لکه های برگی و بیماریهای ریشه مثل نماتدها با گوگرد قابل کنترل و درمان است.
انواع بیماری سفیدک که گیاهان زراعی و مخصوصا گلخانه ای را درگیر خود میکند با گوگرد مایع قابل درمان است. یعنی حتی پس از آلوده شدن هم میتواند این عوامل را از بین ببرد. استفاده از گوگرد مایع به همراه بعضی از سموم مصرف سم را کاهش داده و با مقدار کمتر از سم جواب بهتر حاصل خواهد شد.

مزایا و نقش استفاده گوگرد در کشاورزی و باغبانی

رشد انواع گلسنگ بر روی تنه درخت. حداقل 4 نوع گلسنگ بر روی این تنه رشد کرده است. استفاده از گوگرد مایع به صورت محلول پاشی بدون آسیب به درخت سبب از بین بردن این گلسنگها میگردد. قارچها به گوگرد مایع حساس هستند.

دلیل استفاده از کودهای گوگردی:

در ایران خاک ها به دلایل مختلفی مانند آهکی بودن، بی‌کربناته بودن آب‌های آبیاری، خاک های بدون مواد آلی، تنش های خشکی، حلالیت برخی عناصر غذایی از جمله ریز مغذی ها در محیط ریشه کاهش می‌یابد. در این شرایط استفاده از کود گوگردی علاوه بر  اصلاح خاک (بهبود خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و زیستی خاک) موثر است و می‌تواند pH خاک را به‌طور موضعی و محدود کاهش دهد. در تامین نیاز غذایی گیاه مفید است و باعث افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش‌های محیطی می‌شود. به همین دلایل گفته شده استفاده از کودهای گوگردی در تولید محصول زراعی با کیفیت مفید و موثر است.

گوگرد با داشتن خاصیت قارچ کشی و تقویت سیستم دفاعی گیاه می تواند در کشت محصولات کشاورزی نقش مهمی داشته باشد. که جهت کنترل بعضی آفات و بیماری ها از جمله سفیدک پودری انگور، زنگ ها، پوسیدگی میوه، بلایت، کنه عنکبوتی، پسیل و تریپس و…… می نوان استفاده کرد.

از جمله کودهای گوگرد در کشاورزی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کودهای سولفاته
  • گوگرد پالایشگاهی
  • کودهای گوگرد مایع
  • گوگرد معدنی

کود گوگردی دارای سولفات:

کودهایی که دارای مقداری سولفات هستند می‌توانند مقدار گوگرد مورد نیاز خاک را تامین کنند. این کود علاوه برتامین گوگرد عناصر غذایی دیگری هم برای خاک تامین می‌کند.

انواع کودهای سولفات که شما می‌توانید استفاده کنید می‌توان به کود سولفات آمونیوم ، کود سولفات پتاسیم، کود سولفات منیزیم، کود سولفات ریزمغذی‌ها مانند سولفات آهن ، کود سولفات روی اشاره کرد.

گوگرد پالایشگاهی:

گوگرد پالایشگاهی دارای مقدار زیادی گوگرد است که توسط پالایشگاه‌ها تولید می‌شود. می‌توان از این کودها به طور مستقیم استفاده کرد یا اینکه می‌توانید به صورت یک ماده با کودهای دیگر ترکیب کنید و به خاک اضافه کنید.

کودهای گوگرد پودری و گرانول جز کودهای پالایشگاهی هستند، که شما به راحتی می‌توانید آنها را از بازار تهیه کنید و مورد استفاده قرار دهید.

از خواص گوگرد پالایشگاهی می‌توان به بالا بودن میزان گوگرد در این کودها اشاره کرد. همچنین این کودها عناصر مضر به همراه نداشته و غیر قابل حل در آب هستند.

مزایا و نقش استفاده گوگرد در کشاورزی و باغبانی

گوگرد مایع:

گوگرد مایع گوگردی است که، از روغن های معدنی و گوگرد پودری تشکیل شده است و رنگ آن مایل به زرد است. گوگر مایع در آب حل می‌شوند و حنی می‌تواند باعث رسوب ترکیبات بی کربناتی در آب می‌شود.

مزایا و نقش استفاده گوگرد در کشاورزی

گوگرد معدنی:

گوگردهای معدنی از معادن خارج شده و حاوی عناصری مانند: آهن و پتاسیم هستند که می‌توانند برای حاصلخیزی خاک بسیار مفید باشند و هم چنین گوگردهای معدنی می‌توانند دارای عناصر مضر برای خاک مانند کادمیوم و آلومینیوم باشند که شما باید توجه بسیاری داشته باشید گوگردی تهیه کنید که به طور صحیح فرآوری شده باشد.

نقش استفاده گوگرد در کشاورزی و باغبانی

نقش گوگرد در افزایش عملکرد کیفی و کمی محصولات کشاورزی

گوگرد یکی از عناصر پر مصرف یا ماکرو برای گیاه بوده که علاوه بر بخشهای کشاورزی و صنعت در تمامی کشورها جهان مصارف گوناگون دارد میزان نیاز اغلب گیاهان به گوگرد زیاد بوده و حتی گاهی از میزان فسفر بیشتر است .
این عنصر عمدتا در تولید اسیدهای آمینه و پروتین دخالت داشته و کمبود آن باعث کاهش عملکرد و کیفیت محصولات کشاورزی می گردد . همچنین در تشکیل کلروفیل در گیاهان، فعال کردن بعضی آنزیمها و جلوگیری از تجمع نیترات در ساخت قند و نشاسته موثر است زیرا رابطه نزدیکی بین نیتروژن و گوگرد از طریق ریشه ها جذب می کنند. به علت عدم پویایی گوگرد در گیاهان علائم کمبود آن بر خلاف نیتروژن در برگهای جوان ظاهر می شود گیاهان دارای کمبود گوگرد، رنگ پریده، کوچک، دوکی شکل با ساقه های کوتاه وضعیف می باشند.
به تاخیر افتادن و رسیدن رشد غلات کاهش تشکیل غده در ریشه های حبوبات و در نتیجه کاهش ثبت نیتروژن، عدم رسیدگی میوه ها و سبز ماندن آنها ازعلائم کمبود گوگرد می باشد کمبود گوگرد می تواند در هرجایی مخصوصا در خاکهای آهکی به دلیل بالا بودن ph و کمبود مواد آلی مشاهده شود. مدیریت مصرف گوگرد در خاکهای آهکی از اهمیت زیادی برخوردار است وقتی درجه حرارت پایین و رطوبت خاک زیاد باشد باکتری هایی که گوگرد طبیعی را به سولفات تبدیل میکند خیلی کم هستند. اگر بارندگی شدید باشد گوگرد ممکن است از خاک شسته شود و مقدار گوگرد قابل دسترسی گیاه را کاهش دهد بنابراین دادن کودهای گوگردی به شکل مناسب وقابل جذب گیاه می تواند به سرعت کمبود گوگرد را برطرف سازد و از کاهش عملکرد وکیفیت آن جلوگیری نماید .
استفاده از گوگرد در خاک علاوه بر نقش تغذیه ای که دارد با کاهش ph خاک و افزایش قابلیت جذب عناصر غذایی مانند فسفر، آهن و روی باعث اصلاح خاکهای سدیمی ( قلیایی) می گردد.
اثر گوگرد در اصلاح خاکهای آهکی بسیار مفید بوده و باعث برطرف شدن کمبود عناصر مختلف از جمله عناصر کم مصرف در محصولات زراعی و باغی می گردد . گوگرد را بهتر است به همراه باکتری ها اکسید کننده گوگرد و مواد آلی در مزارع به زیر خاک برد و در مورد باغها به صورت چالگود یا کانال کود مصرف نمود . نتایج تحقیقات مختلف در مزارع و باغات نشان می دهد که افزودن گوگرد به خاک وفراهم آوردن شرایط اکسید اسیون سبب بهبودو تسریع در رشد گیاه شده است.

نقش گوگرد در افزایش عملکرد ذرت؛ پیاز؛ دانه های روغنی؛ پنیه و همچنین درختان میوه در سطح وسیعی گزارش شده است. توصیه و پیشنهاد میشود مصرف کودهای گوگردی به همراه مواد آلی و مایه تلقیح تیو باسیلیوس علاوه بر تامین مقدار کافی این عنصر زمینه را برای جذب و انتقال بهتر و بیشتر عناصر غذایی دیگر مانند آهن، منگنز،فسفر و روی را فراهم می سازد .استفاده از کودهای گوگرد در باغها به صورت چالکوب سبب افزایش غلظت عناصر غذایی و بهبود کیفیت میوه ها می شود .
با توجه به مشکل خاکهای سدیمی از نظر نفوذ پذیری عدم جذب بعضی عناصر استفاده از گوگرد برای اصلاح خاکهای سدیمی توصیه می شود . استفاده از کودهای گوگردی همراه با کودهای فسفاتی به صورت عمقی در خاکهایی که مواد آلی رطوبت خاک مناسب است سبب اکسیداسیون تدریجی گوگرد در خاک شده و از میزان تثبیت فسفر در خاک های اهکی جلوگیری می کند.

خواص گوگرد در کشاورزی

  • رفع کمبود گوگرد مورد نیاز گیاه و افزایش عملکرد در واحد سطح
  • کاهش تجمع نیترات در محصولات کشاورزی
  • جلوگیری از گسترش قارچ‌های خاکزی به لحاظ خصوصیت قارچکشی گوگرد
  • ضدعفونی کردن تدریجی خاک و کمک به سلامت محیط زیست و کاهش مصرف سموم کشاورزی
  • اصلاح ساختار خاک و افزایش ماده آلی
  • کاهش pH خاک در خاک های قلیایی و آهکی کمک به حلالیت بیشتر کودهای ریزمغذی (روی ، آهن و…) کاهش مصرف در کودهای ریزمغذی و فسفره
  • کاهش اثرات مخرب شوری
  • رفع کمبود کلسیم در خاک
  • افزایش فعالیت بیولوژیکی خاک
  • تولید کلروفیل (عامل سبز بودن برگ گیاه)
  • افزایش عملکرد و کیفیت محصولات، افزایش پروتئین و درصد روغن دانه‌ها، افزایش کیفیت غلات برای آسیاب و پخت، افزایش ارزش غذایی گیاهان علوفه‌ای
  • افزایش عملکرد محصولات زراعی و باغی را به صورت چشمگیر
  • افزایش میزان نشاسته در غده های سیب زمینی
  • افزایش اسید های آمینه و وزن غده در محصول پیاز
  • افزایش میزان پروتئین و روغن ارقام مختلف کلزا
  • باعث حذف بي‌كربنات از آب آبياري می شود. بی کربنات در آب باعث کاهش جذب عناصر غذایی گیاه به ویژه ریز مغذی ها و کاهش عملکرد می شود.

مزایا و نقش استفاده گوگرد در کشاورزی و باغبانی

چرا گوگرد پتروشیمی برای کشاورزی مناسب نیست؟

گوگردهای پتروشیمی به دلیل آنکه در هنگام استخراج نفت و گاز از زیر زمین خارج می شوند پایه آنها مواد نفتی می باشد.گوگرد پودری برای آنکه داخل خاک اکسید شود نیاز به جذب رطوبت دارد.گوگردهای پودری پتروشیمی چون نمیتوانند رطوبت را جذب کنند قطعا هم اکسید نمی شوند و در داخل خاک به همان شکل می مانند.در واقع هیچ تاثیری نخواهد داشت و فقط باعث آلوده شدن خاک و هدر رفتن پول شما می شود گوگردهای پودری معدنی نیز معمولا با یک خاک رسی به نام بنتونیت ترکیب شده تا قابلیت جذب آنها بهبود یابد.

زمان مصرف گوگرد در کشاورزی

به‌ طور کلی در کشت‌های زراعی بهتر است قبل از کشت به همراه سایر کودهایی که استفاده می‌شود، در خاک مصرف شود. و هم چنین در کشت‌های باغی و برای درختان میوه  گوگرد  در اواخر فصل پاییز و زمستان مورد استفاده قرار گیرد. همانطور که گفتیم استفاده از گوگرد در زمین باعث جذب بهتر دیگر کودها خواهد شد. پس در هنگام خرید گوگرد، خرید کود های میکرو یا ریز مغذی و خرید کود های ماکرو یا NPK، توجه فراوانی به مقدار گوگرد خاک کود داشته باشید.

استفاده از کود گوگرد در کشاورزی اهمیت بسیار زیادی دارد و کشاورزان نباید آن را نادیده بگیرند. گوگرد می‌تواند ساختار خاک را به بهترین شکل ممکن اصلاح کند و تمام ناخالصی‌های موجود در آن را هم از بین ببرد. اما زمان مصرف گوگرد در کشاورزی خیلی مهم است و اگر به آن توجه نکنید، کود مورد نظر تاثیر مثبتی بر روی محصولات کشاورزی به‌ جای نمی‌گذارد.

از این‌ رو کشاورزان باید اول از هر چیزی با میزان و نحوه استفاده صحیح از کود گوگرد آشنایی داشته باشند و سپس از آن بهره بگیرند. گوگرد جزء مهم‌ ترین عناصری است که اغلب گیاهان به آن نیاز دارند. کود گوگرد سرشار از فسفر، منیزیم، آهن، روی، پتاسیم و بور است و خاصیت‌های زیادی دارد. بنابر این به راحتی با کمک آن می‌توانید تمام نیازهای تغذیه‌ای خاک و محصول مورد نظرتان را تامین نمایید.

بهتر است بدانید که باکتری‌های تجزیه‌ کننده گوگرد در دمای زیر ۱۲ درجه سانتی‌ گراد دیگر فعالیت نمی‌کنند. به همین علت توصیه می‌کنیم در اواخر فصل زمستان از این کود مفید بهره بگیرید. از آن جایی‌ که این کود مزایای فوق‌ العاده زیادی دارد، شما می‌توانید آن را به همراه دیگر کودهای حیوانی و آلی مصرف کنید و نگران به وجود آمدن هیچ‌ گونه مشکلی هم نباشید.

استفاده کردن از کود گوگرد به‌ طور معمول در فصل زمستان بهتر است انجام شود، اما می‌توانید در اوایل فصل بهار نیز از این کود بهره بگیرید. هنگامی‌ که کود گوگرد را در فصل زمستان مصرف کردید، دقت داشته باشید که نباید آن را در عمق زیاد دفن کنید زیرا ممکن است برای ریشه مضر باشد و باعث از بین رفتن گیاه شود.

میزان مصرف کود گوگرد در کشاورزی

علاوه بر زمان مصرف گوگرد در کشاورزی، باید به میزان مصرف آن هم توجه داشته باشید. به طور معمول خاک‌هایی که دارای بافت رسی هستند، به میزان گوگرد بیشتری نیاز دارند و باید از کود بیشتری برای تغذیه کردن آن‌ها بهره بگیرید. کشاورزانی که می‌خواهند محصولات عالی و سالم‌تری برداشت کنند، حدود ۱ سال قبل از کشت محصولات باید با استفاده از این کود، خاک زمین را تغذیه کنند. به همین علت بهتر است پیش‌ از کشت محصولات کشاورزی، حتما خاک را با کمک این کود مفید حاصلخیز نمایید.

در میزان مصرف این کود نیز به‌ هیچ‌ عنوان زیاده‌روی نکنید زیرا ممکن است به ریشه و دیگر قسمت‌های گیاه آسیب جدی وارد شود. همچنین بهتر است بدانید که هر چقدر میزان پی اچ خاک بالاتر باشد، باید از کود بیشتری بهره بگیرید. برای اصلاح کردن خاک قبل‌ از کشت محصول، در هر هکتار از ۱۰۰ الی ۲۰۰ کیلو کود گوگرد بهره بگیرید.

نکات مهم برای مصرف کود گوگرد در کشاورزی

  • زمان مصرف گوگرد در کشاورزی با توجه به برخی عوامل و شرایط، مختلف است. بنابر این توصیه می‌کنیم پیش‌ از بهره گرفتن از این کود، حتما عوامل و شرایط محیطی خود را مورد بررسی قرار دهید.
  • دقت داشته باشید؛ کودی که از آن بهره می‌گیرید باید از غلظت کافی برخوردار باشد زیرا اگر غلظت آن بالا باشد، ممکن است ریشه گیاه بسوزد و دیگر محصولی هم برداشت نکنید.
  • عمل کوددهی را به یک دوره کوتاه محدود نکنید و سعی کنید با در نظر گرفتن برنامه‌ ریزی عالی، در فواصل مختلف این کار را انجام دهید.
  • به طور معمول هنگامی‌ که گیاهان با استفاده از گوگرد به صورت صحیح تغذیه می‌شود، شادابی زیادی دارند اما و اگر از آن به‌ طور اصولی بهره نگیرید ممکن است گیاه سلامت خود را هم از دست بدهد.
  • اگر زمانی متوجه شدید که گیاه و محصولات‌تان مورد حمله آفات، حشرات و بیماری‌های رایج قرار گرفته‌اند، خیلی سریع سراغ کود گوگرد بروید و با استفاده از آن تمام قسمت‌های گیاه را سم‌پاشی کنید. این کار باید تا زمانی که آن‌ها از بین می‌روند ادامه داشته باشد و نباید آن را متوقف کنید.
  • کود پودری گوگرد را می‌توانید با خاک مخولوط نمایید، یا این که آن را در آب حل کنید و سپس به قسمت‌های مختلف گیاه اسپری کنید. همچنین می‌توانید آن را به خاک اضافه کنید تا جذب ریشه گیاه شود و سپس مواد مغذی از آن طریق به محصولات برسد.

زمان استفاده از گوگرد برای درختان

گوگرد یکی از ضروری ترین عناصری است که گیاهان در دوره رشد خود بدان نیاز دارند؛ از سنتز پروتئین ها گرفته تا مقابله با آفات گیاهی، همه نیازمند مقدار کافی عنصر گوگرد هستند اما متاسفانه برخی از باغداران و کشاورزان توجه چندانی به تامین این عنصر پر مصرف ندارند. وجود گوگرد در افزایش کمی و کیفی محصولات باغی و کشاورزی تاثیر بسیار مثبتی دارد به گونه ای که منجر به رشد عالی، عملکرد بالای گیاه و حفاظت از آن در برابر آفات می گردد.

نقش گوگرد در افزایش جذب عناصر غذایی به وسیله درختان میوه با آهکی و شور بودن خاک های کشور بهتر نمایان می گردد زیرا حضور گوگرد برای کاهش قلیائیت خاک و رفع شوری خاک ضروری بوده و با شکستن پیوندهای نمک و حذف نمک های اضافی از خاک، عناصر به دام افتاده رها شده و به راحتی ریشه قادر به جذب آنها خواهد بود.

تغذیه درختان میوه به عنوان سرمایه ارزشمند باغدارن و تمامی مصرف کنندگان، بایستی در زمان مناسب با کود گوگرد انجام گیرد تا بالاترین عملکرد را از خود نشان دهند. لذا موضوع مهمی که در این مقاله خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم نمود، زمان استفاده از گوگرد برای درختان می باشد. این موضوع، سوال بسیاری از باغداران عزیز جهت مصرف کود گوگرد است که تلاش نموده ایم به خوبی بدان پاسخ داده شود.

چرا درختان میوه به گوگرد نیاز دارند؟

گیاهان در بین ۱۶ عنصر ضروری، به گوگرد نیاز ویژه ای دارند زیرا عمدتا پس از عناصر پر مصرف npk، مهم ترین عنصری است که حتی تامین آن با برخی از عناصر پر مصرف برابری میکند. با این حال برخی از گیاهان نیاز بالایی به گوگرد دارند اما در برخی دیگر مقدار این نیاز پایین تر است. به‌عنوان مثال نقش گوگرد در تغذیه سیر و پیاز به مراتب بیشتر از درختان میوه می باشد. افزون بر بحث تغذیه ای گوگرد، نقش فوق العاده آن در اصلاح شوری و آهکی بودن خاک ها و هم چنین بهترین گزینه جهت مقابله با آفات و بیماری های سطحی، سبب می گردد زمان استفاده از گوگرد برای درختان و گیاهان به دانسته ضروری تبدیل گردد.

  1. حضور گوگرد برای افزایش ویتامین ها،هورمون های گیاهی و ساخت پروتئین ها نیز بسیار مهم بوده و ساخت کلروفیل گیاهی در حضور آن به خوبی صورت می گیزد به گونه ای که با کمبود گوگرد،رنگ برگ رو به زردی خواهد رفت.
  2. گوگرد منجر به ساخت نیتروژن و هم چنین روغن در دانه های روغنی می گردد و با محلول پاشی آن، به سبب طعم تلخی که در سطح برگ گیاه و میوه ایجاد میشود، اجازه نفوذ آفات و تغذیه به گیاه را نخواهد داد.
  3. گوگرد بهترین روش مبارزه با پسیل پسته و شته ها به شمار می آید بدون آنکه کیفیت محصول و ارزش صادراتی آن پایین بیاید؛ زیرا سموم شیمیایی به سبب اثر سیستمیک، بر طعم محصول و سلامت جامعه بشریت تاثیر بسیار منفی بر جای میگذارند.

مزایا و نقش استفاده گوگرد در کشاورزی و باغبانی

مزایای استفاده از کود گوگرد مایع

  • تامین گوگرد موردنیاز درختان میوه و محصولات زراعی و رفع علائم کمبود عنصر گوگرد در گیاهان
  • بالا بردن عملکرد و بهره وری درختان میوه و محصولات زراعی
  • کاهش حضور نیترات در محصولات
  • ویژگی قارچکشی کود گوگرد مایع شوک، از گسترش بسیاری از قارچ ها و سفیدک های سطحی جلوگیری می نماید.
  • کاهش آلودگی محیط زیست و اثرات زیان بار سموم شیمیایی بر سلامت محصول و انسان
  • اصلاح ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خاک مانند کاهش پی اچ و نمک خاک و بالابردن میزان مواد آلی
  • کمک به افزایش حلالیت و جذب عناصر غذایی و ریزمغذی به سبب برطرف شدن موانع جذب این عناصر
  • رفع علائم کمکیود آهن، روی، بور، کلسیم و …در خاک
  • افزایش سبزینگی گیاهان به سبب تولید کلروفیل کافی در گیاه
  • بالابردن کیفیت و ارزش غذایی محصولات مانند دانه های روغنی، غلاتت،صیفی جات، گیاهان علوفه ای و … به سبب افزایش مقدار پروتئین، بهبود طعم و افزایش میزان روغن در دانه ها
  • حذف بیکربنات با افزودن گوگرد مایع شوک به آب آبیاری گیاهان، مزیت بسیار عالی این کود جهت افزایش عملکرد گیاهان و جذب عناصر مغذی به شمار می آید.

علائم کمبود گوگرد در درختان میوه

با اینکه با دانستن زمان استفاده از گوگرد برای درختان و استفاده از کود گوگرد مایع شوک، علائم کمبود این عنصر را شاهد نخواهید بود، اما با این حال افرادی نیز هستند که در این مورد کوتاهی نموده و گیاهان دچار کمبود گوگرد میشوند. راه های شناسایی کمبود گوجرد، از طریق آزمون خاک و علائمی است که در گیاه نمایان می گردد.

بارزترین نشانه کمبود گوگرد، زردی برگها و کاهش سبزینگی برگ های جوان است. جالب است بدانید نشانه های کمبود گوگرد در گیاهان، به علائم کمبود نیتروژن شباهت زیادی دارد با این تفاوت که به سبب متحرک بودن عنصر ازت، رنگ پریدگی ابتدا در برگ های مسن تر دیده میشود.

علائم کمبود گوگرد در درختان میوه

نحوه مصرف گوگرد در باغات:

نحوه مصرف گوگرد در باغات به هدف شما بستگی دارد.اگر قصد شما از مصرف گوگرد برای افزایش باردهی و اصلاح خاک است حتما باید یا به روش چالکود زمستانه و یا به روش آبیاری آن را استفاده کنید.گوگردهای پودری در روش آبیاری به دلیل آنکه به خوبی با آب ترکیب نمی شوند و کامل به داخل خاک نفوذ نمی کند تا در دسترس ریشه قرار بگیرند بهتر است در چالکود زمستانه همراه با عناصر دیگر مصرف شود.چون گوگردهای پودری که معمولا همراه با بتونیت هستند برای اکسید شده نیاز به زمان دارند و باید حتما داخل خاک قرار گیرند.

اگر هدف شما مبازره با آفات است باید به روش محلول پاشی استفاده شود.توجه نمایید که  برای افزایش باردهی و اصلاح خاک محلول پاشی نمی تواند جایگزین روش آبیاری شود.محلول پاشی فقط برای تکمیل کاری می تواند در صورت لزوم استفاده کنید.گوگردهای پودری برای محلول پاشی نیز چون به خوبی با آب ترکیب نمی شوند مخزن سم پاش شما باید دارای همزن باشد و مداوم آنها ترکیب کند تا گوگرد پودری ته نشین نشود.در غیر این صورت محلول پاشی به صورت یکنواخت انجام نخواهد شد.

مزایا و نقش استفاده گوگرد در کشاورزی و باغبانی

جمع‌بندی

گوگرد یکی از مواد غذایی ضروری برای گیاهان است و بعد از ازت، فسفر و پتاسیم به عنوان چهارمین ماده غذایی اصلی مورد نیاز گیاهان به شمار می‌رود، کمبود گوگرد آثار منفی فراوانی بر رشد و توسعه گیاهان دارد و در صورت کمبود گوگرد گیاهان نمی‌توانند به طور کارآمد از نیتروژن استفاده کنند، این موضوع خود باعث افزایش هدررفت نیتروژن و شستشوي نيترات از طریق زهكشي آب شده و در نتیجه می‌تواند آسیب زیادی به محیط‌زیست وارد نماید.

به علت وجود شرایط نامساعد، مثل کمبود مواد آلی و عدم استفاده از گوگرد، در بیشتر خاک‌های ایران جمعیت باکتری‌های اکسید کننده گوگرد کم است، بنابراین کاربرد گوگرد باید همراه با مواد آلی (مثل کودهای دامی) باشد، البته باید توجه داشت که عوامل دیگری همچون دمای خاک، رطوبت، تهویه و pH خاک نیز در فرایند اکسیداسیون گوگرد نقش دارند، همچنین مصرف گوگرد مایع و یا پودری می‌تواند برای کنترل آفات و بیماری‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

با توجه به مزایای یاد شده، استفاده از گوگرد در مورد محصولات مختلف خصوصاً دانه های روغنی توصیه می‌شود. البته میزان و نحوه مصرف گوگرد باید تحت نظر کارشناس و بر اساس شرایط مزرعه شما انجام شود، برای تهیه انواع گوگرد، شما می‌توانید به سایت فروشگاه رویان مراجعه کنید، امیدوارم مطالب فوق مورد توجه و استفاده شما قرار بگیرد.

دیدگاه ها 0

درباره این مطلب دیدگاهی ارسال کنید