جستجو

09399994645

(مشاوره رايگان از 9 الی18)

رويان کشت امين

نقش پتاسیم در رشد گوجه فرنگی

نقش پتاسیم در رشد گوجه فرنگی

گوجه‌فرنگی و محصولات تبديلی آن يكی از مهمترين توليدات صنايع تبديلی در جهان می‌باشند، به طوری‌كه سالانه 30 الی 35 ميليون تن گوجه‌فرنگی تازه در كارخانجات فراهم می‌گردد. از صیفی‌جات مهم در کشور ما، گوجه فرنگی ست که باید گفت بله، گوجه فرنگی پتاسیم دارد. پتاسیم یکی از مواد مغذی در گوجه فرنگی است. کمبود پتاسیم در گوجه فرنگی یکی از مشکلات و معضلات گوجه کاران است. در این مقاله می خواهیم فواید کود پتاس برای گوجه فرنگی و میزان پتاسیم گوجه فرنگی را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین علائم کمبود پتاسیم در گوجه فرنگی را بررسی خواهیم نمود. پس با ما همراه باشید. در صورت مشاوره بیشتر در جهت خرید و نحوه استفاده از این کود و نقش پتاسیم در رشد گوجه فرنگی می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

کود پتاس(Potash) چیست؟

به کودهایی که در ترکیبات خود حاوی پتاسیم هستند، کود پتاس گفته می‌شود. این کود با نام‌های دیگری همچون کود پتاس بالا، کود سولفات پتاسیم نیز شناخته می‌شود.

گیاهان زیادی هستند که از کود پتاس برای تغذیه آنان استفاده می‌شود. گوجه‌فرنگی نیز از جمله گیاهانی است که خاک آن با پتاس غنی می شود؛ به طوری که می توان گفت منبع اصلی پتاسیم مورد نیاز این گیاه از کود پتاس است.

کمبود پتاس در گوجه فرنگی چگونه است؟

تغذيه متناسب گياهان در کاهش تنش‌های زيستی، از جمله تنش خشکی، مفيد اسـت. از طرفی، تخليه شديد عناصر غذايی و مواد آلی خاک‌ها به دليل مديريت نادرست و کشاورزی متراکم از عوامل اصلی کاهش عملکرد گياهان محسوب می‌شوند. مناطق زيادی از زمين‌های کشاورزی با کمبود پتاسيم مواجه هستند.

بيش از نيمی از وزن خشک محصولات را، شاخساره آن‌ها تشکيل می‌دهد که به مصارف گوناگون می‌رسد. یعنی مقدار زيادی از مواد غذايی از خاک برداشت می‌شود. برخی از عناصر مانند نيتروژن و فسفر در حدی که از خاک برداشت می‌شوند، جايگزين می‌شوند. اما تنها 35% از پتاسيم برداشت شده از خاک جايگزين می‌شود. نقش پتاسيم به عنوان بزرگ‌ترين اجزای تغذيه‌ای گياه در حاصلخيزی خاک اشاره شده است. حدود 60 تا 66 درصد پتاسيم جذب شده توسط گياه، در ميوه يافت می‌شود.

علائم کمبود پتاسیم در گوجه‌ فرنگی

کمبود پتاسیم یکی از کمبودهای رایج در صیفی‌جات، مانند گوجه است. کمبود پتاسیم مانند کمبود نیتروژن و فسفر، ابتدا در برگ‌های پایین (برگ‌های مسن)، به دلیل متحرک بودن آن، دیده می‌شود. معمولا اولین علائم کمبود پتاسیم در گوجه فرنگی با زرد شدن حاشیه برگ‌ها و زردی بین رگبرگی و در نهایت ایجاد لکه‌های زرد، روی برگ مشخص می‌شود.

علائم کمبود پتاسیم در گوجه‌ فرنگی

بنابراین در برگ‌های پایین، زردی از طرف نوک برگ به سمت تمام حاشیه برگ، با ضخامت یکنواخت پیش می‌رود. با پیش‌روی این ضخامت در بین رگبرگ هم، لکه‌های قهوه‌ای ایجاد می‌شود. ازجمله علائم كمبود پتاسيم در گياهان جوان، برگ‌ها به رنگ سبز تيره درمی‌آيند.  همچنین ساقه‌ها كوچک و فاصله ميان‌گره‌ها، كم می‌شود.

بنابراین نشانه کمبود پتاسیم و شوری با هم تفاوت دارند. موج‌های زردی متمایل به قهوه‌ای در حاشیه برگ، در کمبود شوری ایجاد می‌شود، در حالی که در کمبود پتاسیم این زردی کم‌کم به رنگ قهوه‌ای سوخته در می‌آید و موج موج نیست.

با ادامه‌ی پیش‌روی کمبود پتاسیم در گوجه فرنگی، بیشتر نواحی میان رگبرگی، تبدیل به لایه‌های متمایل به سوخته می‌شوند. با این وجود رگبرگ‌ها، سبز باقی می‌مانند. ولی برگ‌ها حالت چروکیدگی به خود می‌گیرند. برخلاف کمبود نیتروژن، کلروز پیش‌ آمده بر اثر کمبود پتاسیم، کاملا غیرقابل درمان است و علت آن، جابجایی زیاد پتاسیم می‌باشد.

علائم کمبود پتاسیم در میوه

در مرحله رسيدن، ميوه‌ها به سادگى ريزش می‌كنند و بی‌مزه و فاقد pH هستند. ميوه‌ها غيريكنواخت است و ميوه‌هاى رسيده، لكه‌دار هستند. ریزش میوه قبل از بلوغ در گیاهانی که دچار كمبود پتاسیم هستند، بیشتر است. کمبود پتاسیم در میوه‌ی گوجه، موجب عدم رنگ‌گیری به موقع و یکنواخت گوجه می‌شود. معمولا در بوته‌های دارای کمبود پتاسیم، مناطق نزدیک به دمبرگ، میوه دارای لکه‌های زرد است، در حالی که انتهای آن قرمز است.

  • كاهش ارتفاع گياه و سـطح برگ
  • كاهش تعداد ميوه در خوشه
  • كاهش تشكيل ميوه
  • كاهش وزن ميوه

برطرف کردن کمبود پتاسیم در گوجه فرنگی

تعیین زمان مصرف کود پتاس برای گوجه فرنگی یا همان میزان پتاسیم گوجه فرنگی مشابه فسفر، آزمون خاک است. از جمله عوامل مهم در توصیه کودی براساس آزمون خاک، بافت خاک و شوری منابع آب و خاک است. مصرف پتاسیم عمدتا در زمان قبل از کاشت صورت می‌گیرد. با توجه به نیاز گوجه‌فرنگی به پتاسیم در زمان میوه‌دهی و تاثیر آن بر عملکرد وکیفیت محصول، مصرف بخشی از پتاسیم از منابع مناسب این عنصر غذایی مانند کود سولفات پتاسیم برای گوجه فرنگی به صورت محلول در آب در این مرحله از رشد گیاه، قابل توصیه است.

برطرف کردن سریع پتاسیم گوجه فرنگی

برای برطرف کردن سریع کمبود پتاسیم در گوجه فرنگی، می‌توانید یکی از کودهای نیترات پتاسیم، سولفات پتاسیم، NPK پتاس بالا (یا همان کود پتاس بالا برای گوجه فرنگی مثل کود 36-12-12) را محلول‌ پاشی کنید. اما برای جلوگیری از کمبود دوباره، لازم است در دوران باردهی، به صورت مرتب کودهای نیترات پتاسیم یا شیره کود مرغی یا NPK یا شیره مرغی یا سولوپتاس به صورت ریشه‌ای داده شود.

کود پتاس برای گوجه فرنگی در صورت تامین ریشه‌ای پتاسیم، ممکن است توسط ذرات رس خاک، تثبیت شود. به همین دلیل معمولا توصیه می‌شود که در خاک‌های رسی، قبل از کشت، به خاک پتاس اضافه شود. همچنین این نکته را باید در نظر گرفت که در خاک‌های آهکی و آب‌هایی که دارای منیزیم بالا هستند، اضافه کردن پتاسیم بیشتر موجب آزاد شدن کلسیم و منیزیم می‌شود و نمی‌تواند کمبود پتاسیم را برطرف کند.

بنابراین جهت جلوگیری از چنین مشکلاتی، توصیه می‌شود که ابتدا کمبود پتاس را با محلول‌پاشی برطرف کنید و سپس از طریق تزریق ریشه‌ای، نیاز گیاه را در طی دوره برطرف نمایید. لازم به ذکر است که مصرف اضافی پتاسم، می‌تواند موجب ترکیدگی گوجه و مسمومیت با پتاس و همچنین کاهش جذب منیزیم، کلسیم و آمونیوم شود. حتما به این نکته توجه کنید که استفاده زیادی از هر عنصری نه تنها به گیاه کمک نمی‌کند، بلکه باعث مسمومیت در گیاه و مشکلات عدیده می‌گردد. مثلا زیادی استفاده در نیتروژن باعث مسمومیت ازت در گوجه فرنگی می‌شود.

فواید کود پتاس برای گوجه فرنگی چیست؟

از خواص کود سولفات پتاسیم برای گوجه فرنگی، سفت شدن دیواره سلولی است. همچنین باعث می‌شود گوجه‌فرنگی مواد مغذی دیگر مورد نیاز خود را بهتر جذب کند. افزایش مقاومت گوجه در برابر گرما نیز از دیگر خواص این کود است و عنصر پتاسیم موجود در آن، باعث می‌شود مواد قندی در گیاه منتقل شده و داخل سلول‌ها تجمع کنند. رنگ قرمز گوجه نیز به دلیل وجود این عنصر است. این افزایش ظرفیت جذب پتاسیم باعث خوش رنگ و لعاب شدن میوه گوجه فرنگی می‌شود.

کود سولفات پتاسم میزان مقاومت گیاه در برابر انواع آفات و بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین مانع از پوسیدگی گیاه گوجه‌فرنگی می‌شود. پتاسیم به عنوان یک عنصر طلایی عمل کرده و کیفیت نهایی گوجه فرنگی را ارتقاء می‌دهد.

از دیگر فواید کود پتاس برای گوجه‌فرنگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رشد ریشه بیشتر شده و در برابر کاهش شدید دما و خشکی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد.
  • منجر به تولید سلولز شده و مانع از خم شدن ساقیه گیاه می‌شود.
  • باعث فعال شدن آنزیم‌های بسیاری در گوجه‌فرنگی می شود.
  • میزان نشاسته و پروتئین را در گوجه‌فرنگی زیاد می‌کند.
  • با حفظ فشار اسمزی، مانع از این می‌شود که سلول‌ها آب از دست بدهند.
  • باعث می‌شود گوجه‌‎فرنگی تعادل یونی خود را حفظ کند.

تمام این مزایای گفته شده، زمانی حاصل می‌شوند که استفاده از این کود در زمان‌های مناسبی صورت گیرد.

زمان مناسب استفاده از کود سولوپتاس برای گوجه فرنگی

قبل از استفاده از هر نوع کود در مزارع خود نیاز است که اطلاعات کاملی از آن داشته باشیم. کود سولوپتاس یا همان سولفات پتاسیم یکی از بهترین انواع کودهای پتاس است.  گوجه‌فرنگی نیز مثل گیاهان دیگر، مراحل رشد زیادی را پشت سر می‌گذارد تا در نهایت به مرحله میوه‌دهی برسد. در هر مرحله از رشد این گیاه، میزان متفاوتی از کود سولوپتاس نیاز است. تجویز این کود نه فقط در دوران رشد، بلکه باید خیلی قبل‌تر از آن شروع و مرحله به مرحله تا بارور شدن گوجه‌فرنگی ادامه پیدا کند. این مراحل عبارتند از:

  • یک مرحله قبل از کاشت نشا

بهترین زمان استفاده از کود سولوپتاس، قبل از مرحله کاشت نشا، به منظور غنی کردن بستر کشت است.

  • مرحله سبز شدن گوجه فرنگی

بالا بردن سطح پتاسیم گیاه در این مرحله، علاوه بر اینکه رشد گیاه را بهتر و سریع‌تر می‌کند، بلکه به نوعی تضمین‌کننده میوه‌دهی خوب در مراحل آخر است.

  • مرحله گلدهی

کود پتاس بالا، با دارا بودن درصد زیاد پتاسیم، باعث نجات گوجه‎فرنگی از فقر پتاسیم شده و در زمانی که گیاه در مرحله رشد زایشی یا همان گلدهی است، متابولیسم آن را سرعت می‌بخشد.

  • مرحله شروع تشکیل میوه

برای داشتن محصول گوجه‌فرنگی درشت‌تر، نیاز به افزایش اندازه سلول‌ها و همچنین افزایش تعداد سلول‌هاست.

تقسیمات سلولی گیاه در این مرحله شروع می‌شود؛ بنابراین برای داشتن میوه‌های درشت‌تر، باید کاری کنیم که تعداد تقسیمات سلولی در این مرحله افزایش یافته و ظرفیت لازم برای بزرگ شدن میوه ها ایجاد شود. استفاده از کود پتاس در این مرحله، منجر به افزایش تقسیم سلولی و درشت‌تر شدن میوه در مرحله باردهی می‌شود.

  • مرحله باردهی

نیاز گیاه به پتاسیم، در این مرحله بیشتر از مراحل دیگر است؛ به طوری که کمبود آن در این مرحله، باعث ناامیدی کشاورز از برداشت محصول مناسب خواهد شد.

  • مرحله قبل از برداشت محصول

اضافه کردن کود پتاس در این مرحله که حدود ۲۰ روز قبل از برداشت میوه است، متابولیسم را افزایش می‌دهد تا میوه به خوبی رسیده و آماده برداشت شود.

دیدگاه ها 0

درباره این مطلب دیدگاهی ارسال کنید